Zomervakantie Kanaaleilanden 2019

27, 28 en 29 juni

Makkum > Cherbourgh

368 nm

Dankzij een mooi hogedrukgebied krijgen we een aantal dagen zon en NO5-6 wind. Ideale omstandigheden dus om een snelle sprong naar Frankrijk te maken. We vertrekken om 05h00 vanuit Makkum en vanaf dan hebben we de wind de hele tijd mee. Wel varieert de wind nog wat in kracht en richting en dus gaat er af en toe een rif (of 2) in en weer uit en maken we nodige gijpen. Twee dagen na vertrek komen we om 14h30 aan in Cherbourgh. Zo snel hebben we het nog niet eerder meegemaakt en dat is een heerlijk begin van de vakantie. Doordat we deze oversteek veel zon hadden en de zonnepanelen een hoge opbrengst hadden, kon de stuurautomaat ons mooi de hele tijd een handje helpen. We komen dan ook uitgerust aan in Cherbourgh (2 nachten doorzeilen is wat dat betreft ook vaak fijner dan 1 nacht), en trakteren ons op een mooie Franse middag en avond.

30 juni

Cherbourgh > Alderney

27 nm

De wind is gisteren na onze aankomst gedraaid naar ZW. Nou lijkt dat misschien onhandig als dat de richting is waar je naar toe wilt, maar het biedt ook mooie kansen. Zo lig je bv met NO wind flink beroerd bij Alderney en is de beschutting met ZW uitstekend. En tegen de wind zeilen dat doet onze Dehler graag en dus verlaten we al om 7h30 de haven van Cherbourgh zodat we ook het tij gunstig hebben. Het is een zonnig stukje varen en al rond het middaguur pikken we een mooring op in Braye Harbour op Alderney.

's Middags maken we een lange wandeling langs de indrukwekkende kust van Alderney. Vanuit Braye Harbour volgen we kust westwaarts. Eerst langs het strand en daarna wordt het meer glooiend en rotsachtig. Dit lever het ene na het andere mooie uitkijkje op. Helemaal aan de westpunt ligt de rotsformatie Les Etacs en daar zien we één van de grootste broedkolonies Jan-van-Genten van Europa. De terugweg gaat via de zuidkust en halverweg het eiland steken we weer over naar Braye Harbour (zo groot is het eiland dus ook weer niet). Met een mooie zeiltocht en een prachtige wandeling op dezelfde dag komen we voldaan we terug op DOEN.

1 juli

Alderney > Sark

24 nm

Gelukkig was de ZW wind van korte duur en vanaf nu lijkt het hoge druk gebied weer in kracht toe te nemen en te zorgen voor oostenwinden en natuurlijk mooi weer. Door de voorspelde windshift naar NO besluiten we Alderney voor nu weer te verlaten en door te zeilen naar Sark. De wind is NW3-4 en veel mooier dan dat kan het niet worden. Ook is het getij ons gunstig gezind en hoeven we pas rond 10h00 te vertrekken. Het nauwgezet rekening houden met het getij is in deze wateren met groot tijverschil en zeer harde stromingen van groot belang en maakt het verschil tussen een comfortabele of een helletocht. Jaren geleden hebben we onze les geleerd toen we via The Swinge van Alderney naar Guernsey zeilden en daar een pak rammel van de zee kregen. Om van dit trauma te genezen doen we vandaag weer een poging om de The Swinge te bedwingen en doen we dit op de minuut na gepland volgens het boekje. Maar voordat we aan dit gevaar beginnen maken we het voor onszelf nog iets spannender door de passage over de oude breakwater te maken. We hadden dat eerdere jaren ook andere boten zien doen en als je de kaart goed bestudeert dan zou het moeten kunnen. En dat was gelukkig het geval. Na de breakwater gaan we bakboord uit The Swinge in en dat is zoals gehoopt dit keer goed bevaarbaar. Nog steeds veel stroom, maar geen zielbrekende golven meer. In The Swinge koersen we zo dicht mogelijk langs het onbewoonde eiland Burhou omdat hier een kolonie papegaaiduikers broedt. We zien een aantal van deze clowneske vogels in zee zwemmen en voorbij vliegen, maar een foto ervan maken lukte in deze toch wel uitdagende omstandigheden niet. Nadat we The Swinge gehad hebben is het een mooi open stuk zeilen naar de Big Russel en daarna ronden we Brecqhou richting Sark. Sark heeft meerdere ankerbaaien die afhankelijk van de windrichting wel of niet beschut zijn. Met de voorspelde NO wind kiezen we voor Havre Gosselin waar we een mooring kunnen oppikken. Dat blijkt wel handig te zijn omdat het ankeren hier wat lastig is gezien best grote diepte die stijl oploopt met daarbij het tijverschil van zo'm 6-8m. Aangekomen in Havre Gosselin blijkt dit een wel mooie plek te zijn en voelt het gelijk als een plek om langer te willen blijven.

's Middags gaan we met de dingy naar de kant en dat hebben ze hier erg goed gefaciliteerd met een lange trap zodat je met elke stand het tij hier aan land kunt (en niet bang hoeft te zijn dat als je een paar uur later terugkomt dat je dingy ergens hoog en droog ligt). Via een pad klimmen we zo'n 100m omhoog en onderweg krijgen we een mooi overzicht over de baai. Eenmaal bovenaan zien we de platte bovenkant van Sark en lopen we een klein rondje wat smaakt naar meer. We blijven hier nog wel een paar dagen liggen.

2, 3 en 4 juli

Sark

We zijn verliefd. We zijn verliefd geworden op Sark. Wat een fijne plek op de wereld is dit. Misschien moeten we hier wel niks over zeggen en laten zien, en is het de bedoeling dat een groot bewaard geheim is. Maar Sark is dus heel erg mooi. Natuurlijk speelt ook mee dat we een aantal dagen erg mooi weer hebben gehad en dat we hierdoor dagenlang hebben kunnen wandelen over dit eiland.

Onze dagen beginnen hier met een goed ontbijt. We hadden de boot voor vertrek goed vol gestouwd met eten en we houden het hierdoor ook nog wel even vol zonder dat we naar een supermarkt hoeven. Na het ontbijt en de koffie maken we een plannetje voor de wandeling en gaan we de kant op. Eenmaal op Sark heb je vele mogelijkheden om te wandelen. Er is een klein dorpje en een haventje. Verder is er weinig. Er zijn geen auto's of fietsen, slechts een paar trekkers rijden er rond. En dit bepaald dus ook het levenstempo op Sark. En dat tempo is hierdoor erg aangenaam. Nog aangenamer wordt het als we tijdens een wandeling neerstrijken bij het veraf gelegen restaurant La Sablonnerie waar we ons laten verwennen met verse kreeft. Maar verder houden we op met Sark te verheerlijken want straks komt iedereen er achter hoe mooi dit is.

5 juli

Sark > Moulin Huet Bay (Guernsey)

7 nm

Eigenlijk krijgen we geen genoeg van Sark maar met de voorspelde aanhoudende NO wind zijn er op het nabij gelegen Guernsey ook een aantal mooie baaien om te ankeren. We hebben vaak genoeg verwaaid gelegen in de haven van Guernsey en willen nu wel eens de zuidkust van Guernsey gaan verkennen. Met een comfortabele NNO3 schuin in de rug zeilen we het kleine stukje naar Guernsey. Als eerste ankerbaai kiezen we voor Moulin Huet Bay omdat deze lekker ruim en beschut is. Eenmaal aangekomen blijkt het inderdaad een mooie ruime baai te zijn. De rotsen staan duidelijk op de kaart aangegeven en die kunnen we dan ook zonder problemen ontwijken. Maar daarna begint het rekensommetje om te bepalen op welke diepte we het anker gaan uitgooien. Zoals op onze dieptemeter hiernaast is te zien, is het verval hier ruim 8 meter. We moeten dus een plek kiezen waarbij we met laagwater nog drijven (we kunnen niet droogvallen) maar met hoogwater moeten we nog wel voldoende ketting overhouden om niet van het anker af te slaan. Het rekensommetje pakt goed uit wanneer bij laagwater blijkt dat we nog 1.4m water onder de kiel hebben.

6 rn 7 juli

Moulin Huet Bay (Guernsey)

Ook in Moulin Huet Bay blijven de weergoden ons goed gezind en blijven wij dus ook hier een paar dagen liggen. We maken mooie wandelingen langs de zuidkust van Alderney en vinden zelfs een supermarkt op redelijke loopafstand. Met onze boodschappentrolley vullen we onze voorraden bij. De zonnepanelen houden ondertussen de accu's prima vol en zo is het dus heerlijk om van de vrijheid van ankeren te kunnen genieten zonder dat je afhankelijk bent van een jachthaven.

8 juli

Moulin Huet Bay (Guernsey) > La Bette (Guernsey)

2 nm

Vandaag verplaatsen we ons een klein stukje naar de iets westelijker gelegen La Bette Bay. We merken dat we ons nu wel steeds meer van de gebaande paden gaan begeven want hier ligt helemaal geen enkele andere boot. Zou het dan toch geen geschikte ankerplek zijn, vraag je je dan gelijk af. We maken een verkenningsrondje om de dieptes te peilen en concluderen dat het moet kunnen. Wederom goed gemikt gooien we het anker uit en genieten van onze nieuwe omgeving. In de loop van de middag wordt het laagwater en dan komt er een prachtig strand te voorschijn. Omdat de baai enigszins afgelegen ligt en het strand vanaf het land moeilijk te bereiken is, hebben we het strand de hele middag voor ons alleen. En dat in zo'n mooie omgeving.

9 juli

La Bette (Guernsey) > Alderney

27 nm

Tja tja, dan zou je dus het liefst voor altijd in dit paradijs willen blijven. Maar we zijn inmiddels halverwege de vakantie en moeten ook een keer aan de terugweg denken. Volgens de voorspellingen gaat de NO wind er de komende dagen uit en krijgen we wat lichte westelijke winden. Dat biedt dus een mooie kans om weer de koers richting Nederland in te zetten. De wind laat het vandaag geheel afweten en dus maken we er een motortochtje van naar Alderney. Voordeel van zo'n vlakke zee is dat je dan ook meer zeeleven ziet. Zo zien we een aantal dolfijnen (meestal samen met de Jan-van-Genten) en ook zwemt er een vrolijke zeekoet voorbij. In The Swinge varen we natuurlijk weer langs de papegaaiduikers en deze laten zich deze keer een stuk beter fotograveren. Aangekomen in Braye Harbour kiezen we een mooi plekje om ons anker te laten vallen. Met de ervaringen die we met het 8m verval bij Guernsey hebben opgedaan voelt de 5m bij Alderney opeens als een makkie.

10 juli

Alderney

Ook vandaag een windstille dag, maar wel zonovergoten. Het is dus helemaal geen straf om een dagje op Alderney te blijven liggen. DOEN ligt op een mooie plek voor anker vlak bij het strand. Bij laagwater hebben we nog zo'n 50cm onder de kiel en dat was even spannend maar past dus net. Ook vandaag weer een mooie wandeling gemaakt over het eiland en 's avonds goed gegeten bij het restaurant aan de haven.

11 juli

Alderney > St.Vaast

50 nm

Vanaf Alderney vertrek je alleen als het tij goed is. We hebben daardoor nog een lange ochtend op Alderney en halen rond 13h00 het anker weer op om te vertrekken richting St.Vaast. Met NW2-4 is het een rustige overtocht en gelukkig zorgt de stroom mee voor de nodige extra snelheid. Onderweg worden we nog getrakteerd op een enerverende dolfijnenshow. Als we rond 20h30 aankomen bij St.Vaast en het anker uit willen gooien blijkt dat de ankerlier niet meer reageert op de bediening. Dan maar vastmaken aan een boei. De kabel van de ankerlierbediening blijkt een breuk te hebben en dus korten we de kabel in tot het punt van de breuk. Daarna doet de ankerlier het weer en kunnen we weer gewoon voor anker.

12 juli

St.Vaast > Fecamp

68 nm

De Seinebaai oversteken brengt vaak wel iets verrassends met zich mee. Eerder hebben we hier al een paar keer in de mist gezeten, we hebben de Franse marine wel eens achter ons aan gehad en ook de wind doet wel eens gek. Dit keer is de wind westelijk en zwak, eigenlijk te zwak waardoor we ook de motor een flink stuk moeten bijzetten om Fecamp te halen. Aangekomen in Fecamp concluderen we dat we met deze zwakke westelijk wind beter naar het noorden naar Engeland hadden kunnen varen en dat we dan waarschijnlijk alles konden zeilen. Zo blijf je leren. In Fecamp liggen we voor het eerst sinds 2 weken weer in een haven en vullen we gelijk de watervoorraad maar even aan. Qua stroom waren we in balans en hadden we het nog veel langer zonder haven kunnen volhouden.

13 juli

Fecamp > Dieppe

34 nm

De getijwekker gaat vandaag vroeg en al om 06h30 zijn we aan het zeilen. De wind is N3 en dus helemaal prima, zeker met het zonnetje erbij. Het oorspronkelijke doel was het ons geliefde St.Valery-en-Caux, alleen daar zijn we al rond 09h00 en de wind is eigenlijk te goed om te stoppen. En dus zeilen we door naar Dieppe waar we rond het middaguur vastleggen. De middag gebruiken we voornamelijk om de boot weer helemaal vol te stoppen met allerlei Franse lekkernijen. En 's avonds smullen we van een traktatie in de vorm van een plateau de fruits de mer.

14 juli

Dieppe

Vandaag blijven we een dagje liggen in Dieppe. Zoals zoveel Nederlandse zeilers, hebben we heer wel eens dagen verwaaid gelegen. Maar daar is nu geen sprake van op deze zonnige dag die we gebruiken om Dieppe en de omgeving verder te verkennen. We herontdekken Dieppe opnieuw door juist de plekken te bezoeken die we nog niet kennen. Het blijft toch een leuke stad. Aan de oostkant van de haven maken we een lange wandeling over de hoge kliffen. Als we terug zijn in de haven blijkt dat DOEN gezelschap heeft gekregen van 2 andere Dehlers 41 CR in precies dezelfde blauwe kleur als DOEN. We liggen dus drie op een rij en zien driedubbel. Natuurlijk bewonderen we elkaars boten en wisselen we wat tips uit. 's Avonds genieten we van het vuurwerk van 14 julliet.

15 juli

Dieppe > Boulogne

68 nm

Met een N-NO wind die begint met 3 en later toeneemt tot 5 hebben we een aan de windse dag naar Boulogne. Geen probleem voor DOEN.

16 juli

Boulogne > Duinkerken

44 nm

Zonnig en kalm dagje om het Nauw van Calais te passeren.

17 juli

Duinkerken > Blankenberge

36 nm

Ook vandaag weinig bijzonderheden tijdens dit stuk varen. Mooi op tijd in Blankenberge om nog naar het strand te gaan en boodschappen te doen.

18 juli

Blankenberge > IJmuiden

92 nm

Eindelijk is daar dan een ZW wind. We verlaten Blankenberge al om 05h00 om maximaal van deze dag te profiteren. Voor het eerst sinds lange tijd hebben we wolken in de lucht maar dat mag de pret niet drukken. We racen langs de Belgische en Zeeuwe kust en om 19h30 komen we voldaan aan in IJmuiden.

19 juli

IJmuiden > Marker Wadden

40 nm

Via het Noordzeekanaal varen we verder naar Amsterdam en het Markermeer. Op de Marker Wadden aangekomen bevalt het ons daar ook eigenlijk wel weer prima en blijven we nog een dagje liggen om eens goed te reflecteren op deze onvergetelijk mooie vakantie.

21 juli

Marker Wadden > Makkum

34 nm

Met W4-5 een ideale dagvoor het laatste stukje terug naar Makkum. Wat een vakantie.