Voorjaarstocht Borkum 2008

01-05-2008
Borkum
113 mijl
Nu dit jaar Koninginnedag op de woensdag voor Hemelvaart valt, hebben we dus een heerlijk lang weekend van 5 dagen. Dit biedt de mogelijkheid voor een bestemming verder weg dan je normaal zou kiezen voor een weekend. Daarnaast willen we wel eens een nacht doorvaren. Ideaal moment dus voor een oversteek naar Lowestoft, Engeland. Omdat we nog nooit zo lang achtereen gevaren hebben, gaat zwager Arjan mee als extra bemanning zodat we bij zeeziekte en/of vermoeidheid niet te kwetsbaar zullen zijn. De laatste dagen voorspelt het weerbericht echter een front met vrij harde zuidzuidwesten wind voor de komende nacht en de laatste voorspelling komt uit op ZZW 5-7 in de nacht. Aangezien dit toch niet helemaal ideale omstandigheden zijn om je eerste nacht op de Noordzee door te brengen, besluiten we om als alternatief naar het Duitse Waddeneiland Borkum te varen. Deze bestemming is vrijwel net zo ver als Lowestoft, maar met de wind uit zuidelijke richting, wel in de beschutting van de Waddeneilanden. Daarnaast zijn er op de route een aantal havens die je kan aandoen, mocht het niet meer gaan (een luxe die je midden op zee niet hebt). Nu alleen nog ergens zeekaarten van dit gebied regelen, maar gelukkig blijken deze gewoon te koop op onze thuishaven. De kaart is bestudeerd, waipoints in de GPS, de magen zijn bij de snackbar gevuld, we kunnen dus gaan. Als we tegen 17.00 vertrekken, trekken de laatste donkere wolken weg en varen we richting Noordzee. Er staat een lekker windje die even inkakt als we op de grens Waddenzee-Noordzee komen. Na een bijna windstilte van zo'n 10 minuten passeert het voorspelde front voelbaar en zorgt voor een winddraaing naar ZZW en een constante 5 beaufort. Na een prachtige zonsondergang zien we hoe een booreiland zich in het donker ontpopt tot rijkverlichte 'kerstboom' en ook schijnt het ligt van de vuurtoren van Cocksdorp onverstoorbaar rond. Dit licht zie je trouwens echt urenlang en is dus niet echt fijn om te gebruiken om je voortgang aan te bepalen. Maar uiteindelijk volgen ook de vuurtorens van Vlieland, Terschelling, Ameland en Schiermonnikoog. Tegen die tijd zien we ook de zon indrukwekkend opkomen uit de richting waarheen we varen: het oosten. Als we Rottumerplaat voorbij zijn, gaat de koers richting zuidoost en dus meer aan de wind. Het 'rustige' racen is nu voorbij. Ook komen we door onze hoge snelheid van afgelopen nacht een paar uur eerder op dit punt dan verwacht en hebben we dus nog stroom tegen uit de Eemsmonding. Als we aan het einde van de ochtend afmeren in de jachthaven van Borkum, straalt de zon en zijn we moe. Ons afstandsrecord staat nu op 113 mijl, welke we met een respectabel gemiddelde van 6,6 knopen hebben afgelegd. Als we het thuisfront bellen om te vertellen dat we zijn aangekomen, blijkt er enige paniek te zijn geweest aangezien er vannacht 2 zeiljachten op de Noordzee zijn gezonken en we niet iedereen hadden ingelicht van onze wijziging van bestemming. Waarschijnlijk heb we er toch goed aan gedaan om niet naar Engeland te varen. We eten ons vol met pasta en gaan te kooi. Rond etenstijd worden we weer wakker en begeven we ons naar het havenkantoor annex douchegebouw annex fietsverhuur annex schnitzelrestaurant en eten daar 'echte' Duitse schnitzels.

02-05-2008
Borkum
Vandaag gaan we erop uit op onze vouwfietsen en voor Arjan huren we een fiets. Al snel zien we de eerste bijzonderheid van Borkum: de spoorlijn die van de veerhaven naar het centrum loopt. Opvallend om te zien dat er op dit kleine eiland gekozen is voor een spoorlijn om mensen en goederen te verplaatsen van veerboot naar dorp. Als we met de fiets de westelijke kustlijn volgen komen we vanzelf op de boulevard van het dorp. Niet heel mooi, maar toch krijg je wel een echt buitenland gevoel. Het Noordzeestrand is werkelijk prachtig breed, maar een goede strandtent kennen ze hier nog niet. Uiteindelijk bestellen we onze welverdiende pils op het terras van een aan het strand gelegen sauna, smaakt ook prima. 's Avonds borrelen we gezellig op een boot die we hebben leren kennen in IJmuiden en ook in onze thuishaven Den Oever ligt.
03-05-2008
Terschelling
67 mijl
Met zonsopkomst vertrekken we richting Noordzee. Er is geen wind en dus gebruiken we het ijzeren zeil voor de voortgang. Enige tijd worden we vergezeld door een nieuwsgierige zeehond. Rond het middaguur steekt de beloofde oostenwind op en zetten we de spinnaker om weer te gaan zeilen. Inmiddels doet ook de zon flink z'n best om onze tijd op zee zo aangenaam mogelijk te maken. Als we ter hoogte van Terschelling zijn berekenen we dat we rond 21.00 in de haven liggen. Op de kaart zien we echter een mogelijkheid voor een binnendoorroute via het Noordgat en het Boomkensdiep die ons een tijdwinst van 2 uur kan opleveren. De route is diep genoeg maar onbetond en erg smal met aan beide zijden gevaarlijke ondieptes. De Reeds Almanac spreekt over een 'not used' route. Omdat het lijkt te kunnen maar we toch een beetje twijfelen roepen we via de marifoon de Brandaris op voor een advies over de lokale situatie. Ze benadrukken dat het onbetond is met gevaarlijke ondieptes en dat een doorvaart 'op eigen risico' zou zijn. Veel wijzer worden we hier niet van en we besluiten om het er maar op te wagen. We houden een scherp oog op de GPS en de dieptemeter en varen het Noordgat in. Het wordt toch nog spannend als we nog maar 60cm water onder de kiel hebben en er ook nog eens een zeilboot ons tegemoet komt. Alles gaat goed en om 19.00 liggen we tevreden in een volle haven op Terschelling.
04-05-2008
Den Oever
57 mijl
Vandaag moeten we terug naar Den Oever. Dit kan binnendoor over de Waddenzee of buitenom over de Noordzee om Vlieland en Texel heen. Met een zuidoosten wind kiezen we ervoor om buitenom te gaan. Na een heerlijke, zonnige tocht op zee varen we de Waddenzee weer op. Als we om 20.00 ter hoogte van Breehorn zijn en de wind is gaan liggen, staan we stil bij de dodenherdenking in een indrukwekkende stilte en horen we de kerkklokken vanaf het land.