Zomervakantie Oostzee & Rügen 2021

12 en 13 juni

Makkum > Gieselau (Kielerkanaal)

221 nm

Dit jaar zijn de grenzen gelukkig weer (net) open en kunnen we dus weer naar buitenlandse wateren zeilen. Al enige tijd hebben we onze zinnen gezet op het Duitse eiland Rügen dat in de Oostzee ligt. Het schijnt de moeite waarde te zijn en lijkt haalbaar in een vakantie als je in het begin een beetje mijlen kunt maken. We vertrekken om 10h00 uit Makkum en hebben op de Waddenzee een flinke NW5-6 tegen. Een NW is prima om snel mee naar de Elbe te zeilen maar voordat je het zeegat bij Vlieland uit bent is het een hele strijd. Maar als dan de laatste slag is gemaakt en de koers naar het oosten kan komt de rust terug en begint het genieten. De zon schijnt en wind neemt langzaam af maar voert ons in een mooi tempo langs alle Waddeneilanden. Na de nacht hebben we de Elbe al bijna in zicht en schutten we in Brunsbüttel het Kielerkanaal op. We varen door tot aan Gieselau, onze favoriete plek om te overnachten op het Kielerkanaal. We maken schoonschip, spoelen het vele zout van het dek en maken een fijne wandeling. Nu 2 dagen en 1 nacht op zee is het heerlijk om de benen weer te kunnen strekken. Gieselau is altijd een oase van rust en we slapen dan ook vroeg en heerlijk.

14   juni

Gieselau (Kielerkanaal) > Heiligenhafen

72 nm

Na een goede nacht in Gieselau vullen we de koffiekan en vervolgen we onze tocht op het Kielerkanaal. In Kiel moeten we best lang wachten voordat we kunnen schutten naar de Oostzee. Maar eenmaal op de Oostzee kunnen we gelukkig de zeilen weer hijsen en zo varen we op deze zonnige namiddag de Kielerfjord uit. De westenwind is zwak en het gaat niet hard maar we zijn blij zoals het gaat. In het schietgebebied wordt geoefend en we moeten dus de omweg om het schietgebied heen nemen. Met het laatste stukje zonlicht van de dag laten we het anker vallen in de baai bij Heiligenhafen.

15   juni

Heiligenhafen > Warnemunde

44 nm

De wind is vandaag iets meer naar NW gedraaid en dat maakt de windhoek wat gunstiger. We vetrekken lekker vroeg en zeilen eerst naar de Brug van Fehrmarn. Zonder problemen zeilen we onder de brug door en na een stukje in een smal kanaaltje kunnen we koerszetten naar Warnemunde. Hier liggen we in een grote marina vlak naast Rostock. Het strand naast de haven is mooi en we verkennen de omgeving verder per voet.

16   juni

Warnemunde > Libben (Rügen)

57 nm

Een hete zonnige dag met weinig wind brengt onze verder de Oostzee in. Het grootste gedeelte staat de gennaker bij om voor de snelheid te zorgen. Aan het eind van de middag komt Rügen in zicht, en dat 5 dagen na ons vertrek uit Makkum. We zeilen om de noordkant van het eiland Hiddensee en varen dan net zo lang door als we durven en gooien het anker uit in de uitgestrekte Libben baai. Er wordt gezwommen en op de kant zien we reeën in de bosrand lopen. De zon zakt prachtig de zee in, de wind gaat liggen en het wordt stil. Het wordt zo indrukwekkend stil, dat je je weer realiseert hoe prachtig absolute stilte eigenlijk is.

17 juni

Libben > Lietzow (Rügen)

21 nm

Op Rügen heb je vele binnenwateren (wat ze hier Bodden noemen) die er uitnodigend uit zien om verkend te worden. Ons eerste binnenwater om te verkennen zijn de Grosser Jasmunder Bodden. De tocht daar naar toe gaat via de Wieker Bodden, Breetzer Bodden,  Breeger Bodden en Lebbiner Bodden. Vanwege de vele ondiepten besteden we de nodige aandacht aan de navigatie en dieptemeter. Echt spannend wordt het als we onder een hoogspanningskabel door moeten varen. Volgens de papieren kaart is de doorvaarthoogte 22m wat met onze 19,6m zou moeten lukken. Maar de digitale kaart geeft 21m aan en als we dichterbij komen zien we de kabel flink doorhangen. Hij zou toch niet iets gezakt zijn? Of wat nou als de waterstand gestegen is? En hoeveel ruimte moet er eigenlijk tussen je mast en een hoogspanningskabel zitten om de 'vonk niet over te laten slaan'? Omdat het gebied achter de hoogspanningskabel heel erg trekt, besluiten we het er op te wagen. Heel langzaam naderen we de kabel en met het hart in onze keel leggen we de laatste meters af. De opluchting is gigantisch als we er onder door zijn en weer de zeilen kunnen zetten. De wind gaat vandaag naar ZO draaien en daarom kiezen we een ankerplek helemaal in de ZO hoek van de Grosser Jasmunder Bodden bij het dorpje Lietzow. Na een hete middagwandeling blijkt het water hier heerlijk zwemwater te zijn.

18   juni

Lietzow > Grubnow (Rügen)

9 nm

Rond het middaguur maken we een kleine lunchzeiltocht naar de Lebbiner Bodden. We varen zo ver door als we kunnen en gooien dan het anker uit. In een soort fjordachtige omgeving liggen we hier weer prachtig. We maken een mooie wandeling over het schiereiland Lebbin en beklimmen daar de uitzichtstoren.

19 juni

Grubnow > Kloster (Hiddensee/Rügen)

13nm

Voor morgen is er onweer voorspelt en zal de wind wat gaan draaien. Geen ideale omstandigheden om te ankeren en we kiezen om te verplaatsen naar de haven van Kloster op het eiland Hiddensee. Ook dit keer lukt het gelukkig om onder de hoogspanningskabel door te varen. Met een beetje passen en meten kunnen we een ligplaatst in de kleine haven van Kloster bemachtigen. De havenmeester inspecteert streng onze vaccinatiebewijzen en concludeert dat het goed is. De avondwandeling gaat over de noordpunt van Hiddensee met natuurlijk de beklimming naar de vuurtoren Dornbusch.

20   juni

Kloster (Hiddensee/Rügen)

Een zonnige dag op Hiddensee. We doen wat boodschappen en verkennen het eiland. Hiddensee is duidelijk één van de touristische trekpleisters van Rügen en trekt dan ook veel dagjesmensen. Het eiland is smal en lang en geheel autovrij waardoor het rustig en relaxed is. Het grootste gedeelte van de westkant van het eiland is strand en 's middags vermaken we ons daar en zwemmen we wat. Uiteindelijk komt het voorspelde onweer maar dat trekt grotendeels voorbij (zoals de havenmeester al had gezegd).

21 juni

Kloster > Stralsund

17 nm

Via de Vitter Bodden, Schaproder Bodden en Kubitzer Bodden zeilen we vandaag naar de grote Hanzestad Stralsund. De tocht via de diverse Bodden is enerverend door een wisselende wind en de soms smalle vaargeulen. Naast de vaargeulen is het op plekken zo ondiep dat je de vogels ziet staan. Aan het begin van de middag liggen we in Stralsund en zo hebben we voldoende tijd over om deze stad te bekijken.

22   juni

Stralsund > Wreechen (Rügen)

21 nm

Vanuit Stralsund kun je mooi via de bochtige Strelasund zeilen naar de Greifswalder Bodden ten zuidoosten van Rügen. Vlak na Stralsund ligt een brug die niet vaak open gaat en doordat we met meerdere boten de brug passeren ontstaat er spontaan een mini Strelasund regatta. De wind is naar west gedraaid in de Greifswalder Bodden zoeken we daarom een ankerplek in het noordwesten. Bij Wreechen (ten zuidwesten van Lauterbach) vinden we een mooie baai om het anker te laten zakken.

23   juni

Wreechen > Seedorf (Rügen)

7 nm

De ochtend gebruiken we om een klein stukje te zeilen naar Seedorf. We zeilen om het eilandje Vilm en dan de inham Die Having in. Vlak voor Seedorf gooien we het anker uit in een beschut oppertje. Ook hier weer een prachtig plekje. Omdat we nog een lange middag voor ons hebben maken we een lange wandeling. 's Avonds maakt de ondergaande zon er een kleurenspektakel van.

24   juni

Seedorf > Gager (Rügen)

6 nm

Met heel weinig wind leggen we kleine afstand van 6 mijl vandaag in 3 uur af. Het gaat niet snel, maar dat hoeft ook niet altijd. In Gager liggen we in een haventje waar je door meerboeien van de steiger af wordt gehouden. Niet de manier van afmeren zoals we dat in Nederland gewend zijn, maar heel lastig is het niet. Vanuit Gager maken we een wandeling naar de oostkust van Rügen en zien daar de prachtige eindeloze witte stranden.

25 juni

Gager > Sassnitz (Rügen)

26 nm

We verlaten de Greifswalder Bodden en zeilen langs de oostkust van Rügen noordwaarts tot we bij Sassnitz zijn. Onderweg passeren we de kilometers lange nazikolonie Prora en vanaf zee is goed te zien hoe indrukwekkend groot deze vakantiekolonie is. In Sassnitz doen we groot boodschappen en op de terugweg komen we erachter dat een Duits krat bier toch echt veel zwaarder is dan een Nederlands krat. Zijn we eerst nog blij dat we krat heerlijke Störtebeker hebben kunnen bemachtigen, halverwege de terugweg krijgen we er toch wat spijt van. 's Avonds maken we een mooie wandeling langs de beroemde klifkust van Rügen die hier begint.

26   juni

Sassnitz > Lohme (Rügen)

10 nm

Vanuit Sassnitz zeilen we langs de hoge witte kliffen van Jasmund. Ook dit is maar een klein tochtje maar het is volop genieten. Nog voor het middaguur varen we het kleine haventje van Lohme binnen. In het haventje is het rustig en er is voldoende plek. We varen een vrije box in zoals we dat zo vaak hebben gedaan maar dan komen we opeens niet tot aan de kant. We kijken naast de boot in het heldere water en zien daar de bodem. Het is hier dus niet zo diep en we liggen aan de grond. We bekijken de situatie eens rustig en concluderen dat we eigenlijk wel mooi liggen. Met de boegladder kunnen we het laatste stukje vanaf de punt naar de steiger iets verkleinen en zo kunnen we toch nog van de boot af. Lohme blijkt een alleraardigst stadje te zijn met een alleraardigst haventje en een net zo aardige havenmeester. Lohme ligt aan de voet van de hoge klifkust en een wandelpad is dan ook zo opgepakt.

27 en 28 juni

Lohme > Gellen (Rügen)

34 nm

Nadat we de brötchen bij de havenmeester hebben opgehaald verlaten we het haventje van Lohme. Zonder al te veel problemen komen we van de bodem los en kunnen we de box uit. We hijsen de zeilen en varen de Tromper Wiek over en volgen daarna Wittow naar het westen. Daar varen we de Bodden weer op en in de buurt van de vuurtoren van Gellen op Hiddensee gaat het anker weer uit. Ook hier wederom een rustig gelegen ankerplaats in een prachtige omgeving. De volgende dag gebruiken we om de zuidkust van Hiddensee te verkennen.

29   juni

Gellen > Barhöft

14 nm

Omdat onze tijd op Rügen er bijna opzit en we ons weer richting Nederland moeten gaan verplaatsten, zeilen we vandaag naar het iets verderop en strategisch gelegen Barhöft. Hier tanken we de water en dieseltank vol zodat we klaar zijn voor de terugweg.

30   juni

Barhöft > Burgstaaken (Fehrmarn)

74 nm

Een prachtige NO4 brengt ons comfortabel en snel naar het westen. Nog voor etenstijd hebben we Fehrmarn in zicht en we besluiten een plekje te zoeken in de oude haven van Burgstaaken. Ruimte is er genoeg maar een havenmeester vinden blijkt lastiger. Uiteindelijk komt iemand in een autotje aangereden en daar kunnen we het havengeld betalen. Verder prima no-nonsense tussenstop.

1 juli

Burgstaaken > Laboe

38 nm

De wind blijft nog even uit NO en doet er een schepje bovenop en zo zeilen we mooi de Kielerfjord in. We hebben een klein zwak voor Laboe en nemen een mooi plekje in de oude haven.

2 juli

Laboe > Gieselau (Kielerkanaal)

35 nm

Vanuit Laboe steken we de Kielerfjord over en schutten we het Kielerkanaal op. Ook nu stoppen we weer in Gieselau waar we in de loop van de middag aankomen. We maken een wandeling en komen er achter dat hier echt helemaal niks is. Heerlijk

3 juli

Gieselau (Kielerkanaal) > Cuxhafen

39 nm

We staan vroeg op zodat we het tij op de Elbe nog mee hebben tot Cuxhafen. Omdat we vroeg in de middag daar al aankomen hebben we voor de verandering eens de tijd om hier de omgeving eens goed te verkennen. Vanuit de haven lopen we langs de Elbe noordwaarts tot dat we het strand daar bereiken.

4 juli

Cuxhafen > Norderney

65 nm

De hele dag hangt er het drukkende sfeertje in de lucht dat er onweer gaat komen. Er is weinig wind en we moeten helaas alles motoren. Dat moet je er soms voor over hebben om verre afstanden te bereiken in een korte tijd (en dan ook weer terug zien te komen). De Elbe uit wil je of wind mee, of geen wind, aangezien wind tegen door de sterke stroming zorgt voor erg vervelende golven en daarmee geen voortgang. Wie kiezen dus maar deze 'kans' met weinig wind. Als we Norderney naderen wordt de lucht donkerder en donkerder. Net voordat we de haven binnenvaren barst de onweersbui los en regent het ontzettend hard. Windstoten blijven gelukkig nog achterwege en het lukt om DOEN in een vrij plekje in de haven te leggen. Na de bui blijkt dit toch geen vrije plek te zijn en verplaatsen we ons naar een andere plek (de kopsteiger aan de zuidkant).

5 en 6

Norderney

Vanwege harde wind blijven we 2 dagen verwaaid liggen op Norderney. Voordat de wind aantrekt komt er nog een vloot van de Kustzeilers binnen waardoor de al volle haven nog voller wordt. Omdat we aan een kopsteiger liggen kan er naast ons flink worden gestapeld en zo krijgen we best wat buren. Op zich niets mis mee, behalve dat deze kopsteiger met de harde zuidenwind lagerwal is en we dus één groot stootkussen zijn tussen de steiger en de andere boten. En dus volgt er een spel met de wind waarbij we zorgen dat de masten en stagen niet tegen elkaar aan komen en met stootwillen probeert iedereen er schadevrij uit te komen. Gelukkig hebben we ooit de grootste maat stootwillen gekozen die in de bakskist passen en die houden het prima. Wel zijn we blij als de wind weer wat gaat liggen.

7 juli

Norderney > Lauwersoog

65 nm

De wind is inmiddels naar west gedraaid en nog zo'n 4-5 bft. En dan weet je het wel: een pittig stuk opkruizen tussen Wadden en scheepvaartroute met daarbij veel stroom tegen. Maar ja, de vakantie raakt ten einde en dus zetten we door. Door de goede aan de windse eigenschappen van DOEN maken we redelijke voortgang. Ten noorden van Schiermonnikoog komen we in een grote bui terecht waarbij de wind in korte tijd aantrekt tot windkracht 8. We hebben vol zeil op en dat is veel te veel. We starten de motor en leggen de punt in de wind en  laten het grootzeil zakken waarna we voor de wind wegzeilen onder fok. De bui duurt niet lang maar het is wel heel intens. Aangekomen in Lauwersoog wisselen we ervaringen uit met mede zeilers die in dezelfde bui zaten.

8 juli

Lauwersoog >Vlieland

64 nm

De wind blijft uit westelijke richting staan en draait zelfs iets meer naar ZW. Wederom een dagje er tegenin dus. Rond 21h00 gooien we bij Vlieland het anker uit. De haven ziet er overvol uit en dan zijn we blij dat we van ankeren onze 2e natuur hebben gemaakt. We liggen op een mooi rustig plekje en genieten van de zonsondergang.

9 juli

Vlieland > Kornwerd

27 nm

De wind is nog steeds westelijk en daar pakken we vandaag de vruchten van. Wel is de wind wat zwakker geworden en zal hij 's middags weer iets sterker worden. Er is vandaag een vroeg tij en een laat tij. We slapen uit en kiezen het late tij waarbij we pas om 15h30 het anker omhoog halen. Een prachtige zeiltocht over de Waddenzee volgt en doordat we laat zijn is het schutten van de sluis bij Kornwerd geen probleem. Om 21h00 gaat het anker overboord het zoete water van het IJsselmeer in. En niet veel later gaan we er zelf ook in omdat we al lang niet in zoet water gezwommen hebben. Blijkbaar werkt dat aanstekelijk want op een meerdere boten om ons heen wordt ook nog even heerlijk geplonsd.

10 juli

Kornwerd > Makkum

3 nm

Na weken op zout water (en zeker de laatste week met tegenwind) zit het zout echt overal en gebruiken we deze dag om weer schoonschip te maken met het zoete IJsselmeer water. Op de ankerplaats pakken we de boot verder in en als alles klaar is varen we naar de thuishaven in Makkum. Een prachtige vakantie zit er weer op.

Copyright 2009-2023 © All rights reserved.