De laatste voorbereidingen en vertrek

0 mei (30 april)

Makkum > Den Oever

16 mijl

Vandaag geprobeerd om de accu's te vervangen, maar tijdens het uitladen van de 45 kg zware dingen zagen we dat er op de sticker staat vermeld dat ze alleen als startaccu gebruikt mogen worden. Dat is nou net de toepassing die we niet gaan gebruiken voor deze accu's. Heeft vast iets te maken met dat we de accu's gisteren gekocht hebben op de dag na de bruiloft van Jorrit en Jolijn... De accu's maar weer in de auto geplaatst en nu wacht ons dus een nieuw reisje naar Rotterdam om de accu's te ruilen. 's Middags zijn we voor de wind naar Den Oever gevaren met een flink aantrekkende NO-wind. Daar door de sluis naar zout water om de watermaker te testen. De buitenhaven lag helaas precies fout voor deze wind en het (achteruit) aanleggen kostte ons de grootste moeite omdat de wind hard op de neus blies. 's Avonds hebben we ons eerste water gemaakt uit zeewater met de watermaker en dat smaakte niet eens heel vies. De boel bleek zonder lekkages te werken en dat was een hele opluchting. De wind bleef 's nachts flink doorstaan en dat zorgde voor een onrustige nacht in deze weinig beschutte haven.

1 mei

Den Oever > Texel

10 mijl

De eerste officiële dag van onze vakantie. De wind is gelukkig wat afgenomen en in rustig tempo zeilen we naar Texel waar we rond het middaguur aankomen. Daar nemen we een douche tijdens een regenbui (niet van de bui hoor, maar gewoon een lekkere warme douche). 's Middags klaart het weer op en wordt het opeens lekker warm. Een paar boten verderop wordt iemand de mast ingehesen en dat werkt aanstekelijk. Niet veel later hangt ook Marijke in de mast om de lijnen van de lazyjacks door de mast te voeren zodat deze niet meer gaan klapperen als het waait. Het windvaantje helemaal boven in de mast (op ruim 16 m hoogte) is ook losgegaan en dus mag Marijke ook hier nog even een klusje doen. Vervolgens de hele middag eigenlijk doorgeklust met allerlei kleinigheden.

2 mei

Texel > Makkum

22 mijl

Lekker zonnig tochtje tegen een frisse NO wind in. Tijdens de aandewindse rakken hangt de verstaging aan de lijzijde wat slapjes en hier gaan we dus nog aan doen in overleg met de tuiger.

3 mei

Makkum

Vanochtend is DOEN gekeurd en getaxeerd voor de verzekering. Gelukkig was alles in orde en de taxatie viel hoger uit dan verwacht. Blijkbaar kun je in deze tijd beter investeren in een boot dan in een huis of auto ;-). Later die dag DOEN weer verlaten en met de auto teruggereden naar ons walbestaan in Groningen.

4 mei

Eerst geprobeerd een paar (bank)zaken te regelen, maar helaas is dat lastiger dan we dachten. Daarna gezellig verjaardag van pa gevierd.

5 mei

Dagje met familie in Hengelo.

6 mei

Maar weer naar Rotterdam gereden om de accu's om te ruilen voor betere die we dieper kunnen ontladen. Het zijn nu twee Varta 180 Ah deepcycles geworden. Via vrienden in Amsterdam 's avonds weer terug naar Groningen.

7 mei

Weer veel dingen regelen vandaag. Eerst naar de IKEA voor een bed (ons huis wordt verhuurd aan drie personen dus moest er nog een 3e bed komen) en nog een paar handige andere spulletjes voor mee op reis. Dan maar weer naar de bank en ook veel gebeld met oa verzekeringen. 's Avonds zijn we naar Emmeloord gegaan voor een gezellige avond en dag daar.

8 mei

Dagje Emmeloord en 's avonds laat naar Makkum gegaan om weer aan boord van DOEN te gaan.

9 mei

Makkum > Terschelling

25 mijl

Deze ochtend eerst de accu's vervangen en dat viel eigenlijk best mee. Daarna de zeilen gehesen en koers richting Terschelling gezet. Onderweg hebben we onze satelliettelefoon getest. Ongeveer 1 minuut na opstarten hebben we verbinding met de satelliet en kregen we een sms binnen die we al eerder naar ons satelliet nummer hebben gestuurd. Daarna ook nog even een gesprek gevoerd en dat ging eigenlijk heel eenvoudig. We verwachten dan ook veel plezier hiervan te kunnen hebben (veel dank hiervoor), maar zoals je hiernaast ziet sta je wel een beetje voor paal met die grote antenne. 's Middags werd het nog best mistig op het wad en da's altijd spannend met de soms smalle geulen, de zandplaten en de veerboten. Allemaal goed afgelopen en nu lekker aan de wijn op Terschelling.

10 mei

Terschelling

De regen hield ons vanochtend lang in bed, het lijkt wel alsof de weergoden ons naar warmere oorden toedwingen. Mei kan toch ook zonnig en warm zijn? Gelukkig hier niet het onweer gehad wat voor de rest van het land voorspeld was. Vanmiddag hebben we een paar uur besteed aan het (her)indelen van de boot. Daarna nog even langs de watersportwinkel om het een en ander voor onze klusjes te kopen en daar zijn we gelijk mee aan de gang gegaan. Grootste klus was het maken van 2 ruimtes met netten waarin we straks onze groente en fruit kunnen bewaren. De hele dag (eigenlijk al veel langer) verheugen we ons er al op dat we vanavond gaan dineren bij Nap met dinercheques die we nog hadden. Dus vanochtend keurig geschoren en daarna fris gedouched. Schone broek aan en een overhemd, zelfs een geurtje opgedaan. Maar toen we 100 meter onderweg waren (nog in de haven) ging het enorm plensen en waren we snel erg nat. In het havengebouw keken we het even aan, maar helaas werd het niet minder. Toen maar in de regen terug gerend naar de boot waar we een bruinebonenmaaltijd klaarmaakten die nog aan boord was. Gelukkig hebben we niet gemorst op onze schone kleren en zetten we over enkele weken koers naar het zuiden. Morgen maar weer proberen of het wel lukt om bij Nap te eten.

11 mei

Toen we vanochtend wakker werden scheen zowaar de zon. We hadden het plan om eerst te gaan klussen, dan te gaan hardlopen en dan te gaan douchen. Van de laatste 2 is het echter niet gekomen. We hadden een heerlijke klus- en poetsdag. Dus verder met (her)indelen van de boot en ook de bakskist. Daarnaast de WC groot onderhoud gegeven aangezien die wat lekkage vertoonde, maar dat is nu verholpen. Ook hebben we de watertank helemaal goed schoongemaakt. En na de middagborrel was het nog steeds droog en mochten we eindelijk uit eten bij Nap.

12 mei

Terschelling > Makkum

27 mijl

Morgen gaat de wind weer draaien naar ZW en is het dus handiger om vandaag met een NW wind terug te zeilen naar Makkum. Er is 5 bft voorspeld, maar 1 de haven lijkt het rustig en daarom twijfelen we nog even over de zeilvoering. Eenmaal buiten de haven staat er flink meer wind en we gaan met dubbelgereefd grootzeil en zonder fok beginnen aan de tocht. Nadeel van deze zeilvoering is dat we een aantal keren zullen moeten gijpen, maar het voordeel is dat het grootzeil heel goed te hanteren is. En moet de vloedstroom in de rug gaat het hard genoeg. Onderweg krijgen we nog een flinke plensbui over waarbij de wind aantrekt tot kracht 7. Op dat moment hebben we een halve windse koers en is er eigenlijk geen probleem. Even later schutten we door de sluis bij Kornwerderzand weer naar zoet water.
13 mei Een regeldag met verzekeringen enzo, dus saai maar als het goed is hebben we hier straks een hele tijd geen last van als we onderweg zijn. Daarnaast nog even aan nieuw keukenkastje geverfd.
14 mei Regeldagje voor Marijke en heerlijk bootdagje voor Thijs. Onderweg nog even langs de zeilmaker geweest voor extra plakdacron om onderweg de zeilen te beschermen op de schuurplekken en daarnaast handig voor noodreparaties aan het zeil.
15 mei Beetje regeldag en ook weer aan het keukenkastje geverfd (is nu gelukkig klaar).
16 mei Vanochtend zijn begonnen met de boodschappen. Nou klinkt dat niet zo ingewikkeld, maar dat wordt het wel als je voor 4 weken aan (houdbare) maaltijden gaat inslaan. Deze voorraad hebben we niet voor de eerste 4 weken, maar is bedoeld als basis voor de oversteken. Uiteraard gaan we hier ook wel af en toe eerder uit eten, maar dan vullen we het aan als we weer in een supermarkt komen. En we hopen onderweg toch echt vis te gaan vangen zodat we ook vers kunnen eten. De afgelopen jaren hebben we een best aantal verschillende maaltijden met lang houdbare producten samen weten te stellen die ook nog lekker zijn. En zo hebben we dus 2 winkelwagens vol gekocht met de ingrediënten voor verschillende pasta's, curry's, AGV, chili en uiteraard blikken snert voor als het weer ervoor zorgt dat koken even minder makkelijk gaat. Alleen konden we de ingeblikte krieltjes van Bonduelle niet meer krijgen (aanrader), dus die gaan we nog ergens anders zoeken. De rest van de dag hebben we besteed aan het uitzoeken van onze kleren in 4 categorieen: mee op reis, in een doos, het goede doel en soms de vuilnis.

17 mei We hadden nog 1 klus openstaan van alle grote klussen en dat was het opknappen van de teakbanken. Afgelopen winter hadden we de kitnaden al verwijderd en de banken ligt opgeschuurd en vandaag komt de nieuwe kit in de naden. Tijdens het primeren bleek helaas dat we net te weinig primer hadden. Dat het vandaag Hemelvaartsdag is maakt het er niet makkelijker op een nieuw potje te krijgen, maar is gelukkig gelukt in Workum. Daarna door met primeren, dan even wachten en dan kit erop. Dat bleek hopeloos moeilijk te gaan met het kitpistool dat we nog hadden en na een klein stukje bleek het (stalen) kitpistool helemaal verbogen. Een nieuw kitpistool konden we niet meer krijgen, dat wordt dus morgen kitten deel 2. Wat wel is gelukt is het inladen van alle boodschappen en de kleren. Ook hebben we de zonnetent maar eens geplaats over de kuip (zie foto). Dit schijnen we later dit jaar nodig te hebben :-), maar nu dient het om de kit te beschermen tegen zon en regen.
18 mei

Om 9 uur ging de bouwmarkt open en was ik daar om een nieuw kitpistool te kopen om de klus van gisteren af te maken. Je kon daar kortingstickers plakker en in dat soort dingen trap ik altijd in waardoor ik uiteindelijk veel kocht dan ik voor kwam. Met het nieuwe kitpistool ging het stukken beter en om 12 uur zat alles in de kit. Ik ben geen kitexpert, maar moet zeggen dat het op het einde toch best strak ging allemaal (de foto hiernaast is dan ook het laatste stuk dat ik gedaan heb). Als volgende week de kit droog is, dan alleen nog even bijschuren voor de mooie afwerking en hopelijk kunnen we er dan weer jaren tegenaan.

Ook is vandaag een extra keukenkastje geplaatst in de loze ruimte achter het kooktoestel. Een lastige hang-op-kop-klus, maar het resultaat is prima met weer wat extra kastruimte. Verder hebben we een gasdetector geplaatst onder het kooktoestel om de voorkomen dat daar iets mis mee gaat. Nadat de detector geplaatst was heel even de gaskraan open gezet en kort daarop ging het zeer luide alarm af. Daarna ook nog de rand van het keukenblad met het houtwerk voorzien van een nieuwe laag kit aangezien dit op de meeste plekken ontbrak en dat is uiteraard niet goed voor het houtwerk. Als laatste ook nog een inbraakalarm geplaatst van een niet nader te noemen merk en type en ook de test hiervan gaf een oorverdovend lawaai.

19 mei Lekker weekend met de ouders.
20 mei Lekker weekend met de ouders.
21 mei Vanochtend al vroeg aan boord omdat de teakbanken geschuurd moeten worden en het lekker warm wordt vandaag. Verder bleek dat de elektrische ankerlier er helaas mee op is gehouden.

22 mei

Het grootste deel van de dag hebben besteed aan het zoeken van een geschikte nieuwe ankerlier. Veel watersportwinkels hebben we gezien, maar niemand blijkt die dingen op voorraad te hebben. Wel willen ze het allemaal bestellen, maar dat gaat een week duren en die tijd hebben we niet. Interessant was wel om te zien dat er zo'n 30% prijsverschil zat tussen de duurste en goedkoopste winkel. En dat voor exact hetzelfde product dat alleen besteld hoeft te worden.

Ook hebben we weer veel spullen in dozen gepakt en weggebracht.

23 mei Met heerlijk weer de boot gepoetst en de oude ankelier weer in elkaar gezet en gemonteerd. De motor doet het niet meer, dus voorlopig mogen we het anker (16 kg + veel gewicht aan ketting) met de hand binnen halen. Als we onderweg zijn kijken we of we een keer ergens een nieuwe kunnen kopen.

24 mei Vanochtend voor het laatst wakker geworden in ons huis, nu begint het dus echt dichtbij te komen. De hele dag druk geweest met het huis oplever klaar maken voor de huurders die er volgende week inkomen. Verder zijn we naar het gemeentehuis geweest om ons uit te schrijven, maar daar vertelden ze ons dat dat niet nodig was aangezien we een briefadres in Nederland aanhielden en dat het allemaal automatisch geregeld werd bij het aanmelden van het briefadres. We vinden het een raar verhaal, maar zullen het morgen wel zien als we in Roden bij het gemeentehuis staan voor het briefadres. 's Avonds hebben we de verjaardag van Marijke's vader gevierd en daar zijn we ook blijven slapen.
25 mei

Wat een ellendige regeldag was dit. Het is echt even doorzetten en gelukkig maakt het doel waar we het voor doen het allemaal goed (althans, zo proberen we de moed er in te houden). Weer veel tijd besteed bij de banken, omdat sommige dingen nog steeds niet geregeld waren. Vooral de SNS bank ('bank van vakantievierders') maakte het bont omdat die helemaal is ingesteld op alles regelen via internet en aan de balie kun je dus echt heel weinig geregeld krijgen. Daarnaast was het lol bij het gemeentehuis in Roden omdat daar bleek dat we in Groningen verkeerd zijn voorgelicht. We kunnen opeens geen briefadres krijgen en hadden ons moeten uitschrijven als emigrant in Groningen. Dat hebben dus toen maar gelijk gedaan. Het lastige daaraan was wel dat we een adres in het buitenland moesten opgeven.

Verder hebben we de auto achtergelaten bij onze garage en die gaat de auto voor ons verkopen, dus als het goed is krijgen we over een tijdje wat euro's op onze rekening.

's Middags zijn we naar Makkum gebracht door Marijke's moeder en oma en daarna volgde het afscheid van oma: onze eerste vertrekkers-brok-in-de-keel-moment. In Makkum kwam de familie van Thijs, die een fantastisch huisje aan het IJsselmeer heeft gehuurd. Door de eigen aanlegsteiger konden we er mooi met de bijboot naar toe varen.

26 mei Een heerlijke tropische dag in Makkum. De laatste verse boodschappen hebben we aan boord gehaald en verder zijn we lekker in de zon aan het bijkomen van de hectische afgelopen 2 weken.

27 mei

Vandaag is de dag van de uitzwaaiborrel en we worden wakker met een knoop in de maag. Voor de uitzwaaiborrel hebben we eerst nog even een mooie voorraad diesel ingeslagen, maar uiteraard hopen we dit maar weinig nodig te hebben. Daarna DOEN samen met Thijn, Marloes en Jolijn naar de borrellocatie gevaren en daar hebben we haar voorzien van vlaggetjes. Om 14h was het tijd voor de borrel en met dit weer hadden we een tropische ruimte (zaaltje boven in café De Prins) om onze tropische reis in te drinken. De tijd vloog voorbij en toen was het tijd voor afscheid te nemen. Nooit leuk natuurlijk, maar met zoveel dierbare mensen op de kade vonden we het echt een heel mooi moment. Iedereen heel erg bedankt voor de gezellige uitzwaaiborrel!

Na de uitzwaaiborrel brachten we DOEN terug voor nog 1 nachtje in Makkum. Terug in de haven gebeurde er iets heel bizars. Veel mensen vragen hoe we bij het plan zijn gekomen voor een lange zeilreis. Nou, dat is eigenlijk al lang geleden begonnen. In 2004 liep ik als student stage in Emmen en zat ik elke dag 1,5h in de bus. Ik had toen net m'n eerste laptop, maar draadloos internet was er nog niet echt. Elke avond zette ik daarom iets interessants van internet op de laptop wat ik vervolgens in de bus ging lezen. Daarbij kwam ik op een website (www.pinical.nl) van een Nederlands stel dat bezig was met een wereldomzeiling met hun zeilboot Pinical. Eenmaal begonnen aan hun dagboek, wilde ik alle avonturen van Chantal en Jan Gerrit lezen. En zo werd ik een trouw volger van iets wat men nu een blog zou noemen. Hun verhalen waren een echte inspiratiebron en eigenlijk werd in die tijd voor ons de basis gelegd voor een droomreis die we ooit met een zeilboot wilden gaan maken (en wat we nu dus gaan doen). Na onze borrel komen we terug met DOEN in de marina van Makkum en daar blijkt onze box bezet met een andere boot (blijkbaar hadden ze onze plek een dag te vroeg opnieuw verhuurd). Na overleg kregen we een andere plek waar we DOEN mochten leggen. En op enkele boten afstand lag daar opeens de Pinical. Omdat ik nog steeds weleens hun website bezoek om iets na te lezen, wist ik dat ze na hun de reis de Pinical niet verkocht hebben. Dus sprak ik ze aan en bleken het echt Chantal en Jan Gerrit te zijn. Echt een bizar toeval dat je je inspiratiebron ontmoet als je op het punt staat te beginnen aan je grote droom. Vanavond hebben we nog allerlei plannen met de familie en we kunnen dus helaas niet uitgebreid met ze spreken, wat we natuurlijk nog wel uren zouden willen doen. De volgende ochtend geven Chantal en Jan Gerrit hun borrelvlag aan ons mee. super leuk heel erg bedankt die gaan we zeker gebruiken. Met deze vlag kunnen we als vertrekkers doorgeven dat we dorst hebben en dat er bij ons aan boord geborreld kan worden.

28 mei

Makkum > Den Helder

22 mijl

Oei oei, dat was even lastig vandaag. Hoe kun je nou wegvaren als je dierbare familie op de kade staat? Dat is dus iets heel tegennatuurlijks en gaat daarom niet makkelijk. Nu we weg zijn verheugen we ons al om jullie allemaal weer te zien bij onze terugkomst ergens in augustus 2013. En natuurlijk verheugen we ons op hetgeen we gaan meemaken tussen deze 2 momenten. Na het afscheid zijn we door de sluis bij Kornwerderzand gegaan en vanaf nu zullen we 15 maanden op zout water zijn. Vanuit de sluis zijn we westwaarts gegaan richting Texel. Onderweg werd het zicht steeds slechter. Zeker voor de komende nacht wordt er mist voorspeld en we hadden daarom al besloten om vannacht niet door te zeilen maar lekker in een haven te gaan liggen. We kiezen voor Den Helder. Het laatste stuk wordt het zicht nog minder. Eerst nog zo'n 2 mijl, dan 1 mijl en daarna zo'n 200 meter (en dat is op het water niet veel). Gelukkig houdt de Verkeerscentrale Den Helder (waarbij we ons al gemeld hadden) alles nauwlettend in de gaten en met GPS en de AIS radar zoeken we onze weg naar de jachthaven. Als we bijna tussen de havenhoofden zijn roepen we de Verkeerscentrale via de marifoon nog even op over de laatste status van de scheepvaart en ze vertellen dat de URK33 net de haven heeft verlaten. Die moet dus in de buurt zijn, maar we zien hem niet. Dan zien we de schim van de URK33 opdoemen uit de mist en niet veel later wordt ook de haveningang zichtbaar (aan 1 kant dan, aangezien de andere kant niet te zien is). Nu liggen we in Den Helder en klinkt het geluid van de misthoorn nog steeds. Morgen varen we verder. We kunnen of heel vroeg weg, of in het begin van middag... 3x raden waar we voor kiezen.

29 mei

Den Helder > IJmuiden

32 mijl

Natuurlijk kozen we voor de laatste optie en mochten we dus heerlijk lang uitslapen. Rond een uur of 11 genoten we van een kop koffie in de net doorkomende zon. Gelukkig is de mist inmiddels verdwenen en kunnen we weer herkennen dat we in Den Helder liggen. Om 12h30 maken we ons klaar voor vertrek en melden we ons weer bij de Verkeerscentrale over de marifoon (als jacht moet je in Den Helder altijd melden als je de haven in of uit wilt vanwege de marine geloof ik). Dan hijsen we de zeilen en gaan we de Noordzee op. Dag Waddenzee tot volgend jaar! Een fijne windkracht 4 in de rug zorgt voor een comfortabel tochtje. Na enige tijd horen we via de marifoon een aankondiging van onze defensiemacht dat ze schietoefeningen gaan doen vanuit een bepaalde positie in noordelijke richting. De positie horen we niet helemaal goed, maar heel ver weg is het niet. Het lijkt ons echter sterk dat we hier zomaar gebombardeerd gaan worden en we varen dus gewoon verder. Even later horen we toch wel iets dat op ontploffingen lijkt, maar het is wel ver weg van ons. Na de laagovervliegende straaljagers die we vaak boven de Waddenzee hebben gehad is dit weer even iets anders.

Later in de middag kwam er een speedboot hard op ons af en steeds dichterbij. Eerder hadden we al een Douaneschip gezien en dit bleek inderdaad een bootje van de Douane te zijn. Omdat we de vislijn uit hadden staan probeerde ik ze eerst duidelijk te maken dat ze ons niet van achteren moesten benaderen omdat we anders hun bootje aan de haak zouden slaan (dat zou dan wel een fraaie upgrade van de bijboot zijn geweest). Nadat het bootje langszij was kwamen er 2 mannen van de marechaussee bij ons aan boord. Daarna volgen de formaliteiten met het tonen van onze paspoorten en de scheepspapieren. Voor de scheepspapieren hebben we een nette map aangemaakt waar alle documenten overzichtelijk in geordend zijn. Dat is vast handig aangezien we straks in het buitenland veel met douaneformaliteiten te maken krijgen. Omdat ik ergens gelezen had dat de buitenlandse ambtenaren het waarderen als het er netjes uitziet, heb ik onze scheepspapieren ook voorzien van 2 logo's. Het ene logo is van Dehler en het ander logo is een meer statig logo dat ik van internet heb gehaald en geleend en het is van... de Nederlandse Marechaussee. Oeps. Even niet bij nagedacht natuurlijk dat we ook wel eens de papieren in Nederlandse wateren moesten laten zien. Gelukkig vatten de heren het sportief op en zeiden: 'He, hier zijn wij ook lid van'. Ook onderdeel van het verhoor was het opgeven van thuishaven, haven van vertrek, haven van bestemming en onze eindbestemming. Dat laatste was natuurlijk hartstikke tof omdat we konden opgeven dat dat het Caribisch gebied is :-).

Om 18h30 liggen we vast in IJmuiden Seaport Marina. Voor morgen is er geen wind voorspeld en we gaan dus pas donderdag weer verder. Voor internet vragen de boeven hier € 1,50 per 15 minuten en we gaan dus morgen eerst kijken of dat ergens goedkopen (of liever gratis) kan.

30 mei

IJmuiden

Ja ja, we zijn weer aan het hardlopen. Hier waren we in januari mee begonnen zodat we met een goede conditie op reis zouden gaan. Ons hardloopprogramma ging prima, totdat we eind april stopten met werken. In mei hadden we het drukker dan verwacht en is het helaas niet gekomen van hardlopen. Maar nu hebben we dus de eerste meters weer in de schoenen. En ook hebben we het nodige zand in de schoenen omdat we zonodig door de duinen wilden lopen. En dat is best zwaar als je al 4 weken niet meer gelopen hebt, maar wel leuk en eigenlijk denken we eraan om morgen weer een stukje te doen. Na het hardlopen volgde ons dagprogramma met een paar klusjes (Marijke mocht weer de mast in), koffie drinken, nieuwe gastank halen, lunchen, verdere reis voorbereiden, internet zoeken, volgende etappe voorbereiden en avondeten. En dan is zo'n dag dus ook weer zo voorbij, wat hebben we het druk :-). We waren vandaag overigens niet gaan varen omdat er geen wind en wel mist voorspeld was. Uiteindelijk was het een best zonnige dag met een beetje wind en tot nu toe geen spoor van mist.

Tijdens het wandelen door de haven kwamen we deze Saffier 36 Nitro tegen. Nooit eerder zagen we een zeilboot die zo'n snel uiterlijk heeft, wat een leip bootje is dat zeg.

De volgende etappe die we hebben voorbereid gaat ons hopelijk naar Frankrijk brengen. Plan is nu om morgen rond 14h te vertrekken en richting zuiden te varen. We bereiden ons voor op een koude nacht op zee en dan komen we als het goed is vrijdag aan in Duinkerken (als de snelheid tegenzit) of Boulogne (als de snelheid meezit).

Ook hebben we wat gespeeld met de zelfontspanner van de fotocamera. Nu nog een foto van ons in het saaie IJmuiden, maar hopelijk kunnen we hier snel foto's van ons plaatsen in een mooiere omgeving.

31 mei

IJmuiden

Ik zie ik zie wat jij niet ziet. En nog een dagje in IJmuiden, wat een feest.... De afgelopen dagen was het mistig maar vandaag is het echt heel mistig. We kunnen de andere kant van de haven niet meer zien en bij tijden zien we het havenkantoor op 100m ook niet meer. We blijven dus nog maar een dagje liggen, per slot van rekening hebben we geen haast. Morgen is er eindelijk geen mist voorspeld en gaan we om 04h00 een nieuwe poging doen om Nederland te verlaten. Het wordt waarschijnlijk Oostende, omdat Thijs het met deze temperaturen nog niet ziet zitten om 's nachts te varen (en ik vind dat geen probleem). Thijs heeft het namelijk niet zo op kou, vandaar dat wij ook naar het zuiden varen.

Bij toeval horen we op de radio dat de Rabobank het niet meer toestaat om buiten Europa te pinnen met je wereldpas, tenzij je dit deblokkeert. Hebben we voor vertrek ook bij deze bank uren doorgebracht en zijn ze dit voor het gemak even vergeten te vertellen... Goed geregeld. We zaten er vorige week nog en hebben gevraagd wat we maximaal per dag kunnen opnemen over de hele wereld. Het genoemde bedrag was toch echt anders dan nul, niets! Van banken moeten we het nog niet echt hebben. Gisteren werd ook duidelijk dat er wederom iets bij de SNS was fout gegaan en dat Thijs' pas niet geactiveerd kan worden. Toen we de genoemde oplossing via internet probeerden had de SNS bank een storing en nu moet alles weer opnieuw. Moeten we in België maar eens kijken wat we via internet kunnen regelen. Gelukkig hebben we één van de ouders gevolmacht.

Inmiddels is het hier zo koud en nat dat we de plannen voor morgen hebben aangepast. Niks om 03h30 opstaan, niks vanavond vroeg naar bed, niks 18 uur varen in deze kou. We hebben vakantie en voorlopig nog geen haast. Morgen dus gewoon rond 9h00 vertrekken en dan begin van de middag in Scheveningen aanleggen. Als het goed is breekt rond die tijd de zon weer door. Wel is de stroming op zee dan minder gunstig, maar ach het is hier geen Waddenzee of Engels Kanaal en eigenlijk stroomt het hier dus niet als je het zo bekijkt. In Scheveningen kijken we dan wel weer verder. We worden beide erg relaxed van dit nieuwe plan en hebben de feeststemming weer te pakken. Komt misschien ook wel omdat we de verwarming hebben aangezet (nooit gedacht dat we die zouden gebruiken op deze reis), een lekkere fles wijn open hebben, Adele hebben opstaan en heerlijke hapjes bij de borrel hebben :-).