Via België en Frankrijk richting Spanje

1 juni

IJmuiden > Scheveningen

26 mijl

Joehoe! We hebben IJmuiden eindelijk kunnen verlaten. Helaas was er te weinig wind om het stukje naar Scheveningen te kunnen zeilen (op een uurtje na dan), maar wel zijn wel weer mooi 22 mijl verder verwijderd van de Noordpool. Zoals beloofd brak vanmiddag de zon door en dat was toch even heerlijk genieten in de kuip uit de wind. Morgenochtend gaan we om 06h00 uur verder en dan richting Belgie, waarschijnlijk Oostende. Dat betekent dus nu de laatste avond in Nederland.

2 juni

Scheveningen > Oostende (B)

76 mijl

We zijn uit Nederland vertrokken! Hiernaast zie je een foto van voorlopig de laatste keer dat we uit een Nederlandse haven varen. De foto is iets na 06h vanochtend genomen en we waren er dus lekker vroeg bij. Op dit tijdstip heb je namelijk een heel tijd stroming mee en dat scheelt best enorm. Met de stroming mee hebben we allereerst de Maasmond bij Rotterdam gepasseerd. Daarna kwam er langzaamaan iets meer wind en rond 11h30 kon de motor gelukkig uit. Vanaf dat moment heerlijk gezeild met het grootste deel van de dag volop zon. Wel blijft het koud. We hebben 3 truien aan, thermo-ondergoed, ski-sokken, handschoenen en soms zelfs een muts. Zo houden we het voldoende warm, maar nachtzeilen proberen we nog even uit te stellen. Nachtzeilen is namelijk heel mooi en superefficient, maar het heeft 1 groot nadeel. Normaal verdelen we de nacht in 4 stukken van 3 uur waarbij 1 van ons aan dek is en de ander slaapt. Als het koud is, dan is het echter heel moeilijk om je warme slaapzak te verlaten om de ander af te lossen.

Aan het einde van de middag kwam de Belgische kust in zicht en iets voor 19h lagen we vast in Oostende, ons eerste buitenland van de reis. De volgende stop wordt waarschijnlijk Duinkerken in Frankrijk, maar of we dat morgen gaan doen is wat betreft weer nog onduidelijk aangezien er morgen een lagedrukgebied overtrekt (overigens laten de voorspellingen alleen maar lagedrukgebieden zien voor komende week). Wat betreft tij kunnen we of heel vroeg, of aan het einde vd middag. De eerste optie laten we maar even varen ;-).

3 juni

Oostende (B) > Duinkerken (Fr)

26 mijl

Vanochtend heel vroeg werden we al wakker van de Engelsen hier in de haven die weer terug gingen richting Engeland. Engeland-Belgie is namelijk goed te doen in 1 weekend en daardoor lag het hier vol met Engelsen. Toen we gisteren aankwamen was er alleen nog plaats bij andere boten langszij en bij de Engelse boten kregen we allemaal te horen dat ze rond 6h00 zouden vertrekken. Daar hadden wij natuurlijk geen zin, maar gelukkig lag er nog een Nederlandse boot en die had geen vroege plannen zodat we daar nu naast liggen. Maar toen begon het circus dus al vroeg vanochtend. Na enige tijd was er heel veel herrie en motorlawaai en ook had ik het idee dat er mensen bij ons aan dek stonden. Ik maar even met de kop naar buiten en toen bleek dat 1 van de Engelse boten op 2 meter van ons vast aan de grond zat. En zo probeerden ze dus via onze boot weer los te komen, wat op het geluid na eigenlijk verder voor weinig overlast zorgde. Aangezien het op dat moment pijpenstelen regende en ze met voldoende mensen waren, ben ik maar weer de warmte van het bed op gaan zoeken. Een uur later stond er weer voldoende water en hoorden we ze wegvaren. Na dit 'uitslapen' zijn we Oostende gaan verkennen (waren we de vorige keer niet aan toegekomen). Hiernaast zie je een sfeerimpressie, let vooral op het display boven ons hoofd dat de temperatuur aangeeft (gelukkig staat er nog net een + voor). Het is vast een leuke stad als de zon schijnt, maar we gaan toch echt vanmiddag verder. Om 17h gooien we los en gaan we naar Duinkerken in Frankrijk. We hebben net al warm gegeten en gaan met een volle thermosfles koffie zo de zee op.

4 juni

Duinkerken (Fr)

We zijn gisteravond rond 21 uur aangekomen in Duinkerken en hadden het plan om hier niet te lang te blijven. Hadden inderdaad, want het begon vanochtend om 11 uur te waaien, echt heel hard te waaien. Eens even kijken wat de navtex zegt: Gale force 8 voor Thames en Dover (de zeegebieden waar we nu in zitten) en ze voorspellen dat het snel windkracht 9 wordt. Aha dat verklaart waarom we alle kanten opvliegen aan de lagerwal in de haven. De gastensteiger ligt aan de lagerwal en iedereen heeft alle stootwillen tussen de kant en zijn boot gedaan.

We hebben uitgebreid koffiegedronken met de Nederlanders voor ons en zijn voorlopig van plan om vandaag niet uit te varen. De voorspellingen zien er nog niet heel goed uit voor de komende dagen en we blijven waarschijnlijk wat langer in Het Kanaal dan we hoopten. Dachten we gisteren nog als de zon niet naar ons komt dan gaan we er zelf wel naartoe, vandaag moeten we dat toch weer even bij stellen en wachten we op normalere weersomstandigheden. Plan is nu om vannacht om 3h uit te varen en door het Nauw van Calais naar Boulogne omdat dat de enige mogelijkehid lijkt om door het nauw te gaan te komende dagen.

5 juni

Duinkerken (Fr) > Boulogne (Fr)

42 mijl

En dus ging vanochtend de wekker vroeg, heel vroeg, om 02h30. Maar het werkte wel perfect. Nadat de zon op was gekomen, kwam er ook iets meer wind en vanaf Calais hebben we alles kunnen zeilen. En zo lagen we om 10h00 al weer in Boulogne, aan de goede kant van het Nauw van Calais. Deze horde hebben we nu dus ook achter ons liggen. In Boulogne zijn we eerst een warme douche gaan pakken want ook deze tocht was wederom koud. Inmiddels hebben we zelfs bivakmutsen op als we aan het varen zijn. Na de warme douche aan de koffie en daarna natuurlijk gelijk naar een Franse supermarkt en bakker om de benodigheden voor lunch en borrel in te slaan. Ook hebben we de eerste stap gemaakt in het inslaan van onze reserve hoeveelheid drinkwater voor het geval onderweg de watermaker stuk gaat en ook de drinkwatertank leeg is. Hiervoor willen we 100 liter bronwater in flessen aan boord hebben. Omdat dat in Nederland niet goed te krijgen was (korte houdbaarheidsdatum, kleine verpakkingen of gewoon duur), gaan we dat hier kopen. Dus naast het bier en het vaatje wijn ook gelijk maar 2 flessen van 5 liter water meegenomen. Deze grote flessen passen mooi onder de vloerdelen en daar gaan we dus nog een paar keer mee sjouwen.

6 juni

Boulogne (Fr)

Na lang uitgeslapen te hebben zijn we maar weer eens gaan hardlopen om de Franse levensstijl (wijn, kaasjes, worst, Kronenbourgh) te compenseren. Ook zijn we vandaag verder gegaan met het inslaan van de waterreserves. Daarnaast hebben we een aantal klusjes gedaan, waaronder 1 waarvoor Marijke de mast in mocht. Nou ja niet echt de mast, eigenlijk de achterstag. Daar hebben we namelijk een SSB antenne in zitten en die is nogal vriendjes met de kraanlijn, zodat die soms tijdens het zeilen hopeloos in elkaar verstrengeld raken. Maar hopelijk is dat nu voorbij. Overigens waren we niet de enigen die aan het klussen waren hier in de haven. Gisteren kwam er gigantische constructie met 2 sleepboten de kleine jachthaven binnen. Vanaf deze constructie worden palen in de grond geheid voor nieuwe steigers. Gaat nog niet zo hard hoor, slechts 1 paal per dag. Omdat er 3 palen op het ding lagen, hopen we dat ze morgen klaar zijn want het maakt wel een pokkeherrie. Verder wil de wind ons hier nog even houden en zijn we al rond gaan kijken waar we zaterdag eventueel voetbal kunnen gaan kijken. Maar vooralsnog vermaken we ons hier prima en hebben we hier alles voor een aangenaan verblijf (zoals Carrefour op loopafstand, een warme douche, internet).

7 juni

Voorspelling voor vandaag en morgen: wind ZW 6-8 met vlagen 9 of 10 bft. Voor het begin van Het Kanaal is er al een stormwaarschuwing voor windkracht 10. Bij het havenkantoor betalen we dus maar alvast voor de komende 2 nachten omdat we nu niet de zee op gaan. Op zich is de boot uitgerust voor deze omstandigheden, maar leuk is anders en zo stoer zijn we ook weer niet. Vanochtend werden we weer (net als gisteren) pas om 11h wakker, misschien moeten we toch maar weer een wekker gaan zetten ;-). Voor vanmiddag was er veel regen voorspeld (zie hiernaast), dus gingen we vanochtend nog snel wat boodschappen doen in het nog droge weer. Het is namelijk heel moeilijk om een stokbrood knapperig aan boord te krijgen in de stromende regen. De supermarkt hier is fantastisch, zoals al eerder beschreven, maar het vlees vinden we daar behoorlijk prijzig. En omdat we in een vissershaven liggen, zijn we daar maar eens gaan kijken of we niet een lekkere vis voor vanavond kunnen vinden. We waren al wat laat in de ochtend, dus erg veel keuze hadden we niet meer. Bij 1 visser lagen nog een aantal schollen en hier hebben we er 2 van meegekregen voor slechts € 1,30 (kiloprijs van € 2,-). We hopen ooit nog zelf een vis op zee te gaan vangen en daarom zijn we op onze schollen maar eens de fileerset gaan proberen. Eerst instructiefilmpje op Youtube nog even bekeken en daarna zelf aan de gang. De eerste schol ging eigenlijk niet echt makkelijk, maar bij de 2e kwamen er zowaar 2 mooie filets vanaf. Het was wel wat werk, maar de smaak was echt fantastisch.

8 juni

Boulogne (Fr)

Het waait hier nog steeds zo hard alsof men probeert met windenergie de financiele crisis op te lossen. De haven hier ligt erg beschut en normaal heb je hier weinig last van de wind op zee. Maar vannacht zijn we er toch maar even uitgegaan om te kijken of alle stootwillen en landvasten nog goed lagen omdat het enorm te keer ging. En vandaag overdag ging het maar door. Tijdens de koffie zagen we 1 zeilboot met een Belgisch gezin vertrekken richting zee en we keken elkaar bedenkelijk aan. Met deze wind en tij mee is er geen weg meer terug als je eenmaal buiten de pieren bent. Tijdens ons 2e kopje koffie zagen we dezelfde boot alweer terugkomen in de jachthaven. We hielpen ze met aanleggen en ze vertelden dat ze in de havenmonding waren omgedraaid, net op tijd dus. Daar stond al meer dan 40 knopen wind en een ruige zee. Uiteraard vroegen we ze waarom ze waren uitgevaren. Bleek dat hun dochter maandag examens heeft en dat ze de boot morgenavond in Nieuwpoort moeten terugbrengen. Nou, dan zijn wij toch echt heel blij dat wij andere plannen hebben en dat we kunnen wachten op beter weer. Dat lijkt er trouwens wel aan te komen. De laatste voorspellingen geven aan dat we zondag weer de zee op kunnen en daarna komen er waarschijnlijk ook nog enkele dagen met oostenwind. Vanmiddag zijn we nog even naar de wind gewandeld. Eenmaal bij zee konden we de kracht van de wind aan den lijve ondervinden. Indrukwekkend was om te zien hoe de golven over de massieve zuidpier heen beukten. Op de foto hiernaast zie je zo'n golf over de pier heen knallen. Rechts naast de golf staat het groene havenhoofd en dat is 25 meter hoog. En ja je ziet het goed, de golf komt daar heel ruim overeen. Verder zijn we alvast gaan kijken waar we morgen voetbal kunnen zien en het lijkt erop dat we dat hier op de haven kunnen gaan doen. Eerst met de Nederlanders onze wedstrijd zien en daarna met de Duitsers de andere wedstrijd van onze poule. Wordt vast minimaal 1x feest.

9 juni

En dat was dus helaas inderdaad 1x feest, maar wel voor de verkeerde. Ach ja, dan maar feest vieren met de Duitsers. Overigens hebben we nu Duitse huurders in ons huis en er kwam al een bericht door vanuit Groningen dat er een Duitse vlag uit ons huis hangt.

Ook vandaag staat er nog veel wind uit de verkeerde richting, maar gelukkig schijnt de zon wel. De dag dag begon met onze dagelijkse wandeling naar de supermakrt om water te halen voor onze reservevoorraad (en natuurlijk ook voor gewone boodschappen). Inmiddels hebben we deze week 100 liter aan boord gesleept en overal onder gestopt en daarmee hebben we onze gewenste reservevoorraad compleet. Bij de supermarkt zullen ze wel raar over ons gedacht hebben. De pellet met de 5 L flessen hiernaast was aan het begin van de week nog een stuk voller en ik denk dat het meeste ervan nu bij ons aan boord staat.

's Middags zijn we nog naar het oude ommuurde centrum van Boulogne gelopen en dat is toch eigenlijk heel erg mooi. En zowaar kwamen we daar een paar palmbomen tegen. Als wij afgelopen winter aan onze reis dachten dan zagen we onszelf in de zon onder een palmboom zitten. En dat lijkt dus al in Boulogne te kunnen, en ook nog eens zonder het gevaar van een kokosnoot die op je hoofd valt.

10 juni

Boulogne >

Fecamp (Fr)

75 nm

De zon en het palmbomen gevoel hield niet heel lang stand. Vandaag was er gelukkig veel minder wind alleen ging dat gepaard met de nodige hoeveelheid neerslag. Gelukkig stond er wel genoeg wind dat we het merendeel gezeild hebben. We voeren samen met nog 2 andere boten uit en zij hebben meerdere foto's van ons gemaakt terwijl we aan het zeilen zijn. Voor een zeiler de mooiste foto's die je kan hebben. En kijk zelf maar even naar de foto hiernaast, is het geen plaatje!? Zelf hebben we ook meerdere foto's en filmpjes van de andere boten gemaakt en die hebben we na aankomst onder het genot van een goed glas wijn uitgewisseld. We hopen snel mooier weer te krijgen want een hele dag in de regen met zo'n 13 graden is echt heel koud. Het is met name voor Thijs erg koud want die staat vrolijk achter het stuur en zegt dan ik ben toch al nat blijf jij maar onder de buiskap zitten. Dat laat ik me geen 2 keer zeggen en dus zit ik heerlijk droog en nog best warm op de "prinsessen" plek. De voorspelling voor morgen is wederom veel regen en west 5 en dat is exact de kant die we op moeten. Dus ik denk nog een dagje Fécamp..... met de verwarming aan.

11 juni

Fecamp

Het eerste plan voor vandaag was om een sprong te maken van 80 mijl naar Cherbourgh. Helaas was de windvoorspelling west 5 en dat is dus net de kant waar we naar toe willen. Voor de verandering is het wel droog vandaag, maar de zeilpakken zijn nog steeds nat van gisteren en nodigen nog niet uit tot weer aangetrokken te worden. De haven van Fecamp is heel weinig beschut voor de golven van zee en dat zorgt er voor dat we erg liggen te schommelen en eigenlijk dus wel verder willen. Morgen is er noord 5-6 voorspelt maar met heel veel regen en we zien het niet zitten om in die nattigheid zo lang naar Cherbourgh te varen. Maar met deze wind een haven in de Seinebaai aanlopen is ook niet zonder gevaren. We weten het nog niet helemaal en kijken morgenvroeg wel even hoe het weer erbij staat. 's Avonds hebben we gezellig geborreld bij ons aan boord met de 2 boten waar we in Boulogne ook naast lagen.

12 juni

Fecamp >

Le Havre

29 mijl

Eén van de redenen om aan deze reis te beginnen was het vooruitzicht om aan het Nederlandse klimaat te ontsnappen. Over dergelijke reizen zijn boeken geschreven met titels als '14 Maanden zomer' en dat leken we ook te krijgen toen we ruim 2 weken geleden met 30 graden en het zweet op de rug onze uitzwaaiborrel hadden. Vanaf toen hebben we echter een voortdurende stroom van lagedrukgebieden die ons tegemoet komen. Ongeveer elke 3 dagen hebben we een nieuwe kern en ze wisselen elkaar af. De ene keer een een zwakke depressie met veel regen en kou en de andere keer (dus ca 1x per week) een diepe depressie met veel wind (8-9-10 bft) en kou. Vandaag hadden we een occlusiefront van een zwakke depressie en dus veel regen. Vanaf vrijdag komt er weer een diepe depressie en kunnen we ons gaan klaarmaken voor een nieuwe bak wind, uiteraard uit het zuidwesten. We houden de moed erin en over een paar weken zitten we al in Spanje en weten we niet waar we de schaduw moeten zoeken. Vandaag zijn we daar weer ietsjes dichterbij gekomen door naar Le Havre te varen. Hierdoor kunnen we morgen de Seinebaai optijd over zodat we voor de wedstrijd begint in St.Vaast liggen.

13 juni

Le Havre >

St. Vaast

54 mijl

Voor vandaag was er geen wind voorspeld maar eindelijk geen regen en er werd zelfs een zonnetje weergegeven in de voorspellingen. Waarschijnlijk was degene die de voorspellingen doet er ook klaar mee om nu al weken geen zonnetje meer te tekenen dat die hem er nu maar gewoon neer heeft gezet. En dat werkt dus ook al niet, want toen we vanochtend om 7 uur opstonden was het donker zwart en grijs. "Het lijkt dus een zonnige dag te worden" Gelukkig was het niet non stop regen alleen volgden de buien elkaar gewoon in een rustig tempo op. En dat alles zonder een zuchtje wind, lang leve de motor. Aan het begin van de middag zien we een groepje bruinvissen een stuk bij de boot vandaan, dit begint er op te lijken de dolfijnen laten vast niet heel lang meer op zich wachten.

9 mijl voor St Vaast een duidelijk commando over de marifoon, alleen wel in het Frans en dan zijn we natuurlijk niet heel snel. We zien al een tijdje 2 schepen voor ons, wij denken dat het douane is en dat we gecontroleerd gaan worden en varen rustig op ze af. Dan een duidelijk verzoek in het engels of we het gebied onmiddelijk willen verlaten. Het blijkt de Franse marine te zijn en die raken danig in de stress van het zien van Doen. We zijn nog wel op een mijl afstand, maar zij geven door dat ze aan het manouvreren zijn en hebben daar blijkbaar alle ruimte bij nodig.

Na 9,5 uur komen we aan in St. Vaast en het mooie aan St. Vaast is dat hier altijd de zon schijnt, heeft de weervoorspeller toch gelijk gekregen. Onbetaalbaar is het moment dat we in T-shirt een biertje in de zon op het achterdek aan het drinken zijn. Ook dit begint er op te lijken. Vanavond gaan we de kroeg in met onze Duits-Nederlandse buren om de wedstrijd te kijken. Mocht dat niks worden voor ons, dan hebben we in ieder geval de zon wel gezien.

14 juni

St. Vaast >

28 mijl

JaJa, je ziet het goed. Ook bij het verlaten van St.Vaast schijnt de zon. Vanochtend wilden we al vroeg weg omdat anders hier de toegangspoort van de haven dicht gaat omdat er te weinig water blijft staan bij laagwater. Om 7h30 konden we echter geen havenmeester vinden en ook gisteravond al niet en dat wordt dus lastig betalen. Maar wachten totdat er iemand is met het risico dat we te laat voor de poort zijn lijkt ons ook niks en dus geven we onszelf maar een gratis nacht. Sinds ons vertrek hebben we nog elke nacht in een jachthaven gelegen, maar we kunnen moeilijk hier klagen over en het weer en de dure jachthavens en dat doen we dus niet. Overigens hebben we ook nog niet echt een keuze gehad voor gratis overnachtingen achter ons anker omdat de geschikte ankerbaaien pas later komen. En als je aan ankeren denkt dan denk je aan je ankerlier en dat is naast het weer nog zo'n onderwerp. Inmiddels zijn we de tel kwijt hoeveel watersportwinkels we hebben gezien maar we hebben nog steeds geen ankerlier gevonden. We gaan nu proberen het ding ergens te bestellen en dan op te halen in een plaats die later op onze route ligt. In Le Havre konden ze hem binnen 2 dagen leveren, maar we hadden eigenlijk geen zin in lang in Le Havre liggen en zijn toen doorgegaan. Mede omdat die winkel tot een keten behoorde waarvan er veel meer winkels zijn op onze route. Maar hier in Cherbourgh zaten we vanmiddag in een winkel van diezelfde keten en die denkt dat ze hem pas dinsdag kunnen hebben en dan ook nog eens voor een veel hogere prijs. Nu gaan we dus contact zoeken met winkels in plaatsen verderop in onze route en hopen we dat dat wel gaat lukken zonder dat we ergens heel lang hoeven te wachten. Het goede nieuws was dat we bijna het hele stuk van St.Vaast naar Cherbourgh hebben kunnen zeilen en dat dat helemaal droog was. Zelfs is even het zeilpak uitgeweest maar dat was nog wel een beetje fris. En ja, ook is het ons gelukt om gisteren de voetbalwedstrijd te zien maar ik denk dat niemand het erg vindt dat we daar niet te veel woorden besteden. Morgen gaan we lekker een dagje Cherborugh verkennen.

15 juni

Cherbourgh

Cherbourgh is mooi! We zijn er voorgaande jaren altijd aan voorbij gevaren en nu zijn we blij dat we het kunnen zien. Een stad met veel historie en mooi aangelegd met veel groen en... palmbomen. Ik liep wel voor aap vandaag aangezien het hard waait. Na het douchen natuurlijk wat gel in m'n haar gedaan en daarna terug naar de boot gelopen. Dat is hier best een stukje omdat de haven erg groot is. En tijdens die wandeling stond de wind haaks op m'n hoofd en daardoor heeft de wind dus m'n kapsel in een heel aparte vorm gefohnd en de gel houdt het mooi de hele dag in dat model (helaas geen foto van gemaakt ;-). Tijdens onze wandeling stuitten we nog op iets wat geen supermarkt is maar een echte megamarkt. Hier gaan we morgen even terug naar toe met onze trolleyrugzak zodat we grootse inkopen kunnen doen. Over inkopen gesproken: we hebben de ankerlier besteld en als het goed is ligt die volgende week op ons te wachten in Douarnenez. Uiteindelijk voor een prima prijs en Douarnenez daar verheugen we ons al tijden op om weer terug te komen. Nog meer goed nieuws? Ja, de auto is inmiddels verkocht en voor een hoger bedrag dan we dachten en zo doet de ankerlier dus minder pijn. Nog meer goed nieuws? Ja, er lijkt nu toch echt mooi weer aan te komen volgende week. We hebben de Brut inmiddels koud gezet en die gaat open zodra we in de korte broek zitten. Nog meer leuk nieuws? Jazeker. Hier op de Franse radio horen we de hele dag Takata. Aangezien dat wel eens de zomerhit van 2012 zou gaan kunnen worden (er zit zelfs een dansje bij), zie je hiernaast alvast de bijbehorende video. Op Youtube staan meer versies met het dansje en als je die nu alvast gaat oefenen dan maak je binnenkort helemaal de blits op de dansvloer. Wij zijn al bij pasje 6. Alleen loopt Marijke natuurlijk nog achter, tja Marijke en danspasjes....

Verder hadden we vandaag opeens 2 extra wifi-signalen in de haven: Azura-crew en Azura-passengers. Er moest dus wel ergens een groot bootje liggen in de haven. We konden het eerst niet goed zien, maar toen bleek dat het 290 meter lange cruiseschip Azura bij ons in de haven lag. Erg indrukwekkend hoe groot zoiets is. Op de website van de Azura zagen we dat ze nu terug gaan naar Southampton en dat de volgende cruise een ruime week Southampton-Spanje-Madeira-Canaries-Portugal-Southampton is. Hmm, daar doen wij dus meerdere maanden over. En dat zonder crew (of zonder passagiers?).

16 juni

Cherbourgh

Na Duinkerken, Boulogne en Fecamp liggen we ook nu weer lekker te schommelen aan een steiger vanwege de harde wind. Het begon afgelopen nacht al en daardoor hebben we niet echt lekker geslapen. Hopelijk gaat de wind vannacht liggen en kunnen we morgen weer verder naar de Kanaaleilanden, waarschijnlijk Alderney.

De tekst is vandaag wat kort omdat de laptop vastliep tijdens het eerste stukje.

17 juni

Cherbourgh >

Alderney

Volgens het vaste patroon, zou de wind vandaag weer gaan liggen en het beetje zon weer plaats maken voor regen. Het teken voor ons dat we weer verder kunnen. Thijs kijkt nog slaperig uit de kajuit en ziet het druilerige weer, ik hoor hem denken; moet dit echt, we kunnen ook weer in bed gaan liggen? Maar dan komen we natuurlijk nergens en dus doen we de thermospullen en het zeilpak weer aan en gaan we met frisse moed. We zijn net de haven uit of het begint enorme te waaien en te regen. Tja wat hadden we anders verwacht... helaas neemt het zicht ook erg af en daar maken we ons een beetje zorgen om. We zijn op weg naar Alderney en om nou met heel slecht zicht naar één van de kanaaleilanden te varen wordt erg afgeraden. Gelukkig wordt het na een half uur beter en zien we zowaar opklaringen aan de horizon. We zetten koers richting Alderney en pakken daar aan het begin van de middag een mooring op. Eindelijk niet in een haven meer maar in een baai en dan moet de bijboot eruit. De motor van de bijboot had nog wat kuren voor vertrek, maar die zijn redelijk onder controle en dus kunnen we heen en weer naar de kant varen zonder te moeten roeien.

Nadat we 's middags al hadden uitgezocht waar de wedstrijd uitgezonden wordt, gaan we om 19 uur naar die pub. In de veronderstelling dat Duitsland-Denemarken dan wordt gespeeld. In alle haast weet ik niet zo goed hoe ik uit de bijboot moet stappen en gaat het in een flits door me heen ooh nee ik val helemaal in het water. Gelukkig is het alleen mijn rechter voet en heb ik een enorme kletspoot, had erger gekund.... Thijs heeft het niet meer van het lachen, want het stormt niet eens. Aangezien we maar liefst 1,5 uur te vroeg zijn voor de wedstrijd gaan we nog even terug om andere schoenen te halen.

Tja en dan die wedstrijd, daar zal ik het maar niet over hebben. We waren de enige Nederlanders in de pub en de engelsen hadden het best met ons te doen. Aan het einde van de wedstrijd bleek dat Bas Pietersen zelfs connecties heeft op Alderney en zet een engelsman toch nog even dat beetje te veel bier voor ons neer. Gelukkig kreeg ik een klein glaasje maar Thijs mocht zijn zoveelste pint van de dag nog even weghakken. Heb hem niet gehoord vanochtend maar ik denk dat hij dat wel in zijn hoofd heeft gevoeld.

18 juni

Alderney>

Guernsey

We werden vanochtend wakker in een zonovergoten baai. Ja het kan toch wel! Lekker ontbeten in het zonnetje en daarna de bijboot weer aan boord en klaar maken voor vertrek. We gaan naar het volgende kanaaleiland; Guernsey. Je hebt natuurlijk altijd meerdere vaarwegen om een eiland en wij dachten dat we de route boven Alderney langs wel zouden kunnen nemen. De guide schrijft daarover dat dat kan bij goed zicht en kalm weer. Het waait vandaag nauwelijks en de zon staat hoog aan de hemel, met af en toe een wolkje, een prima route lijkt ons. Halverwege het eiland krijgen we er even flink van langs als de stroming en de deining recht op elkaar staan, wat een golven. Leuke route maar waarschijnlijk één keer en niet weer.

In Cherbourgh hebben we op advies van nederlandse zeilers de viskit weer wat verder uitgebreid. We hebben heel veel visspullen maar vangen nooit iets. Wij dachten dat we altijd te hard varen, alleen zegt deze nederlander: "nee als ik 6 kts vaar dan hebben we ze er nog aan, bij 4 stoppen we" Wij wenken bij 4 stoppen we waarom bijten die vissen niet bij ons. We kopen dezelfde parafaan als de Nederlander en .... BINGO! We hebben vandaag een makreel gevangen, wat zijn we blij. Het is nog wel een kleintje en zijn vriendjes bijten nog niet alleen de kop is er af. Thijs filleert de vis zodra we in een baai op Guernsey liggen. We bakken de filet(jes). Een lekker borrelhapje!

In de haven van Guernsey is het een weerizen van bekenden die we de afgelopen weken hebben ontmoet. Zo vullen we de avond met borrels en ondertussen draaien we ook 2 grote wassen, efficiente planning. We zijn inmiddels 3 weken onderweg en de wasmand begon aardig vol te raken. We hebben zelf een geniaal handwasmachientje aan boord (Wonderwash), maar aangezien het daar erg nat uit komt en we niet echt droge perioden hebben gehad, hadden we het wassen nog even uitgesteld. In havens wassen is soms erg duur, maar hier op Guernsey kregen we een handige tip van de man die de muntjes uit de wasmachine haalde (omdat wij alleen nog papieren ponden hadden moesten we eerst wisselen): kies het wasprogramma en gooi er 1 pond in en druk op start, de machine vraagt om meer ponden maar hij zal het gewoon doen. Met onze hollandse zuinigheid doen we dan maar meteen 2 enorme wassen voor elk een pond, prima deal en het scheelt een boel gedoe.

Omdat we vanuit Engeland de website niet kunnen bijwerken, volgen deze berichten met een beetje vertraging.

19 juni

Guernsey >

Perros-Guirec

In Guernsey liggen we als 3e boot aan de steiger en de binnenste 2 boten gaan vanochtend weg en dus moeten wij ook vroeg losmaken. Voor vandaag is er geen wind voorspeld maar het is wel mooi weer en dus gaan ook wij de zee weer op. We tanken de dieseltank vol en motorvaren naar Perros-Guirec aan de Bretonse noordkust. Muziek aan en heerlijk genieten van de zon. Even goed insmeren, Marijke doet een poging hiernaast.

Aan het einde van de middag neemt de wind iets toe en eindelijk mag de gennaker uit de zeilzak, wat staat dat altijd mooi. Helaas is de wind te zwak en kan die slechts een uurtje staan, maar dat uurtje is weer mooi meegenomen.

We motoren rustig naar Perros-Guirec, de aanloop is bijzonder omdat er voor de haveningang een eiland ligt en je van verre denkt dat je op dat eiland gaat varen als je op je waypoint afgaat. Maar de grootte van zo'n eiland vertekent het echte beeld en als je dichter bijkomt valt alles natuurlijk op zijn plek en staan de aanlooptonnen goed zichtbaar opgesteld. We leggen om 19 uur aan, maken snel wat eten en nemen daarna een lekkere warme douche. Zelfs na een lekkere warme zonnige dag kan een warme douche (hier met instelbare temperatuur en muziek) een echte traktatie zijn.

We bekijken de voorspellingen en stippelen de route voor morgen uit. Morgen hebben we als het goed is iets meer wind en is het overdag droog. We willen dus weer een sprongetje maken, we willen naar L'Aber Wrac'h.

20 juni

Perros-Guirec>

L'Aber Wrac'h

Om 7h00 ging de wekker alweer. Wat volgde was een grijze dag zonder wind maar met regen (dit gebied krijgen jullie morgenavond, maar dan met onweer, hagel en windstoten) maar inmiddels liggen we wel aan het einde van Het Kanaal. Het laatste stuk kregen we nog te maken met slecht zicht en dat maakte het toch nog even spannend met al die rotsen hier. Marijke de navigator doet dit soort aanlopen inmiddels probleemloos en zo hebben we dus onze eigen loods aan boord (die ook nog lekker kookt ook). We hebben bericht uit Douarnenez en de ankerlier wordt besteld, hopelijk zijn we snel in Douarnenez. Tot onze grote verbazing is het hier erg vol in de haven, zeker vergeleken met vorig jaar.

Jullie vinden het misschien wel fijn om ons zo goed te kunnen volgen, maar het leuke voor ons is is dat wij ook van alles over jullie weten. Zo zijn jullie met zo'n 40 mensen. Jullie bezoeken de site voornamelijk tussen 20h en 22h (maar ook best veel overdag) en 1/3 van jullie doet dat met een Apple. Van de mensen met een Windows computer gebruikt niet iedereen Internet Explorer, maar sommigen ook Safari, Firefox of Mozilla. Daarnaast bezoeken de meesten van jullie de site vanuit je favorieten of via het intypen van het adres. En jullie vinden op de foto's klikken erg leuk.

Hebben jullie overigens al gezien wie er met stip binnen is gekomen op nr. 27 in de Top40...? Juist ja, Takata! Heeft vast niks te maken met de link op onze site ;-). Maar dus nog even snel met z'n allen het dansje oefenen voor de eerstvolgende bruiloft.

21 juni

L'Aber Wrac'h

Nadat de lange spectaculaire tekst over de windkracht 9 van vandaag (gelukkig in de haven en zaten we niet op zee) af was, liep de laptop vast. Gelukkig kan Marijke beter met computer over weg en gaat zij nu een poging doen.

We hebben vanochtend heerlijk uitgeslapen, omdat er wederom veel regen voorspeld werd en we eerlijk gezegd wel even klaar zijn met de regen en de kou. Gisteren nota bene weer de verwarming aan gehad en dat op 20 juni in Frankrijk. Gelukkig is vandaag de zomer begonnen en daar verwachten we veel van. Alleen was het begin van deze eerste zomerdag nogal onstuimig. We hadden lekker laat ontbeten en waren aan het koffiedrinken toen de windgenerator wel heel veel stroom ging opwekken. Het leek ook al niet meer heel rustig buiten. Opeens vloog er een glas door de boot, in honderdduizend stukjes, we maakten meer dan 15 graden helling en we lagen nog steeds in de haven... Dus maar eens even de windmeter aangezet en naar buiten gegaan. Het ging tekeer in de haven. Van de lokale zeilschool moesten de catamarans uit de rivier die voor de haven loopt worden geplukt. Sommige waren losgeslagen en andere hadden kapotte zeilen, en het wier tot boven in de mast. We hebben zelf een paar extra lijnen uitgebracht en Thijs is toen een paar boten verderop gaan helpen een genua naar beneden te halen. De genua zat opgerold maar had zich los weten te maken met deze meer dan stormachtige wind. Wij hebben vlagen van 45 knopen gemeten (windkracht 9). De genua kregen ze uiteindelijk met 6 man naar beneden. Helaas was het zeil helemaal gescheurd en daar hebben we er meer van gezien. Ons bootje ligt keurig vast aan een dikke 47-voeter en aan de hogerwal. Alle boten aan de lagerwal kregen er flink van langs en waren druk in de weer. Wij hadden alle tijd om even een filmpje te maken. We hopen dat dit de laatste herfstdepressie van onze zomerreis was en dat vanaf morgen de zon gaat schijnen... Alleen moeten alle weerberichten dan nog even hun voorspellingen wijzigen, maar het zal toch straks wel een keer zomer worden???? Ik ben een echte ICT held :)

22 juni

L'Aber Wrac'h

Hiernaast zie je vissersboot die bij het restaurant hoort waar we gisteravond hebben gegeten. Een echt familiebedrijf met dus een boot en restaurant waarbij de zoon meehelpt op de boot en de dochter het restaurant doet. Zo'n verhaal doet het natuurlijk erg goed en het restaurant zat ook goed vol. Alleen moeten wij nog even wennen aan de Franse culinaire tijden. Wij kregen rond 18h45 honger en liepen toen tichting het restaurant waar we iets voor zevenen aankwamen. We twijfelden daar even of het dicht zou zijn, maar gelukkig werden we binnengelaten. En dan zit je daar dus eerst een hele tijd met zijn 2-en in een leeg restaurant en krijg je zelfs een beetje medelijden met de mensen van het restaurant (wat moeten ze nou met al die verse vis doen als er niemand komt?). Maar tegen de tijd dat wij aan ons dessert toe waren begon de zaak steeds voller te raken en niet veel later rende de bediening in volle draf en werden de kreeften aangewezen die daarna een warm bad zouden krijgen. De Engelsen naast ons vroegen zich af of dat eigenlijk niet zielig is voor zo'n kreeft. Toen zij de jongste aan tafel 'That's the fate of being born as a lobster. You should be very lucky if you're a lobster and don't end up on a menu'.

En hiernaast zie je een nieuwe foto van het zelfde gebied als de foto in de mist van een paar dagen terug, is toch veel leuker zonder mist. De douches zijn buiten gebruik hier en daardoor verlangen we steeds meer naar een warme douche. Ook hebben we tevergeefs geprobeerd boodschappen te doen. Na een lange wandeling kwamen we bij de supermarkt aan en die bleek van 12h15 tot 15h00 dicht te zijn, wat een teleurstelling. En natuurlijk was ook de bakker net dicht. Dan maar de toeristische route terug in de hoop een restaurantje te treffen. Ook dit zat er helaas niet in. Na een wandeling van een paar uur waren we terug bij de haven en konden we daar eindelijk lunchen. Sinds Cherbourgh hebben we al geen stokbrood of boodschappen kunnen kopen en daardoor wordt het nu wat behelpen (zo hebben we voor de borrel alleen nog maar wijn en bier, maar niks meer erbij te snacken). Morgen maar eens weer richting de supermarkt. Vannacht is de wind goed om richting Douarnenez te varen en dat was eigenlijk ook ons plan. Maar door een zere knie slaap ik al 2 nachten slecht en dat is niet de juiste voorbereiding voor een nacht doorzeilen, nog los van dat die knie niet zo wil. Voor de belangstellenden: het is m'n rechter knie. Met wat pijnstillers en Spiroflor probeer ik het op te lossen en hopelijk is het snel over. De komende dagen liggen we hier waarschijnlijk nog wel vanwege de toenemende wind uit de richting waar we heen willen, dus kan ik mooi m'n knie wat rust gunnen (en kan Marijke mij m'n bier aangeven ;-).

23 juni

L'Aber Wrac'h

Vandaag de hele dag druk druk druk Thijs zijn bier aan het aangeven....

We zijn vanochtend eerst maar eens opzoek gegaan naar een alternatieve douche, want dat werd nu echt wel tijd. Gelukkig vonden wie die snel bij de lokale zeilschool. Gezellig zo'n hok met meerdere douches, net als vroeger bij de gymnastiek. Jaja rustig heren; mannen en vrouwen waren wel gescheiden, niet dat jullie hier straks massaal naar toe komen :)

Nadat we schoon waren zijn we wederom naar de supermarkt gelopen. In de meest rechte lijn die er bestond en dan nog moesten we 25 minuten heen lopen (en natuurlijk daarna weer 25 terug). Thijs' knie gaat nog niet heel goed alleen wilde hij mij echt niet alleen laten gaan, wat een heer. Als beloning voor de verre afstand en dat we er gisteren voor niets waren, mochten we alleen maar lekkere dingen inslaan. Waar je jezelf tegenwoordig blij mee kunt maken. Snel langs de bakker, eindelijk stokbrood en natuurlijk nog meer lekkere dingen gekocht.

Terug op de boot eerst maar eens de verjaardagen van onze moeders gevierd. Lieve mama's van harte gefeliciteerd we hebben een lekker gebakje gegeten en 's middags een borrel op jullie gedronken. Verder een relax dagje op de boot gedaan. Thijs met zijn poot gestrekt lezend of vissend en ik het bier aanslepen. Morgen voor de afwisseling weer eens windkracht 8 en natuurlijk uit de richting waar we naartoe moeten, wat een verrassing. We geven Thijs' knie dus nog maar een dagje rust.

24 juni

L'Aber Wrac'h

De knie is gelukkig een stuk beter bij het wakker worden. Het tikken van de regen nodigt niet echt uit tot opstaan en we hebben dus lekker lang uitgeslapen. In de middag wordt het ook nog droog en hups daar zitten we ineens buiten. Da's toch ook wel leuk. De wind is helemaal weg en dus het perfecte moment om Marijke weer eens de mast in te hijsen om nu ook de bovenste zalingen te voorzien van zeilbeschermers. Niet lang daarna begint het weer te regenen. Gelukkig kunnen we morgen verder. Althans daar leek het op. De laatste weerberichten voorspellen voor morgen veel regen en mist. En die mist worden we niet heel blij van aangezien we het Chenal du Four bij Ouessant door moeten met ontelbaar veel rotsen. Vorig jaar viel hier onze GPS uit en konden we gelukkig onze weg vinden mbv de vuurtorens. Maar met mist heb je dan dus niets aan, maar wel een kolkende zee om je heen gezien de harde stroming. Hmm, morgenvroeg nog maar eens uitgebreid naar de laatste voorspellingen kijken wat we gaan doen, want nog veel langer in L'Aber Wrac'h (met de dichtstbijzijnde bakker en supermakrt op 25 min lopen) hebben we ook niet zo'n zin in. Daarnaast ligt in Douarnenez onze bestelde ankerlier klaar en die willen we ook graag installeren.

Ondanks het weer hebben we een ontspannen dag. De boordbibliotheek houdt onze geest scherp en we openen een heerlijke fles wijn die we eerder van Wilfried en Carlis hebben gekregen in Fecamp. 's Avonds zitten we zowaar bij kaarslicht. Uiteraard binnen, omdat het buiten te koud is. Het kaarslicht helpt ons stroom te besparen en dat is nodig omdat de zonnepanelen nog niet zoveel opbrengen... Overigens heb je hier gewoon stroom op de steiger maar zijn we te lui om de kabel te pakken die we ergens onder in de boot hebben weggestopt. Nu we al best lang slecht weer hebben in Frankrijk, verlangen we steeds meer naar Spanje, en dan met name de Spaanse zon. Gisteren zijn we alvast gaan lezen over de Spaanse havens en ankerplaatsen die we aan kunnen doen en vanavond beginnen we met de taalgids Spaans. Da's ook wel een grappige taal eigenlijk. Zo luidt de vorm voor onderwerp, meewerkend voorwerp, lijdend voorwerp en na voorzetsel van het persoonlijk voornaamwoord 'het' respectievelijk 'ello', 'le', 'lo' en 'ello'. Om te leren moet je herhalen. En spreek dat maar eens een paar keer hardop achter elkaar uit: ello-le-lo-ello. En ja, dan denk je aan Jiskefet. Maar voorlopig dus nog even stokbroden, kaas en wijn.

25 juni

L'Aber Wrac'h > Douarnenez

52 nm

Vanochtend ging de wekker optijd zodat we ons voor evt vertrek nog konden douchen, koffiedrinken en weerberichten binnenhalen voor vandaag. Douchen en koffiezetten ging op zich prima, maar de weerberichten lieten nog steeds erg veel regen en mist zien. Na enig twijfel besloten we toch maar niet te gaan. We hadden berekend dat om 10h00 vertrekken optimaal zou zijn om het Chenal de Four door te gaan. En toen het 10h00 werd en wij aan de koffie zaten vertrok opeens de halve haven. Opnieuw top overleg tussen schipper en kapitein en het feit dat de wc's hier geen brillen hebben gaf de doorslag: wij gaan ook. Dus zeilpakken aan, zeilen klaar maken, binnen alles zeevast zetten, motor starten en weg waren we om 10h15. Met een groot aantal boten voeren we dezelfde kant op. Eerst nog droog met een beetje mist, maar al snel in de regen met veel mist. Op sommige momenten konden we geen enkele boot om ons heen zien terwijl we wisten dat er toch echt 4 heel dichtbij voeren. In het Chenal de Four werd het zicht gelukkig weer iets beter. En dat kwam goed uit aangezien er een heel wedstrijdveld met ons meevoer en daarnaast waren er veel vissers en ook nog een marineschip. Helaas konden we weinig van de mooie kust zien, maar dat komt nog wel een keer. Eénmaal door het Chenal de Four zetten we koers naar Douarnenez, werd het droog en kunnen we ook nog eens lekker zeilen. En nee, de mist ging niet weg. Dus ook van de prachtige baai van Douarnenez hebben we nog niets kunnen zien. Wel zijn we enorm blij dat we hier zijn. Het weer viel eigenlijk best mee vandaag (waar ligt ons referentiekader inmiddels als je dit kunt concluderen na een dag met regen, mist en een paar uur motoren?) maar het mooiste is dat we Het Kanaal door zijn. Het Kanaal heeft ons eerder al prachtige vakanties bezorgd maar de afgelopen 4 weken heeft het zich toch echt van z'n mindere kant laten zien. Voor ons ligt nu de Golf van Biskaje en ook nog een stukje Bretagne als het weer mee zit. Eerst gaan we morgen naar de watersportwinkel om te informeren naar onze ankerlier die hier hopelijk inmiddels is aangekomen. Dan volgt de best wel ingrijpende klus om die te installeren en daarna zien we wel verder. Woensdag lijkt een erg warme dag te gaan worden en wellicht mag dan de korte broek aan (en dus de champagne ontkurken).

26 juni

Douarnenez

Een fantastische dag (niet gezien alle mist en miezer) die erg goed begon. We zijn vanochtend als eerste naar de watersportwinkel gelopen en wat zag ons oog bij binnenkomst...Ja onze ankerlier! Nog even informeren of ze engels spreken en dan uitleggen dat wij die mensen achter de mailtjes zijn en de lier heel graag meenemen. Gelukkig krijgen we als service een steekkarretje in bruikleen. De lier is met 20 kg amper te tillen en zeker niet het hele stuk naar de boot. Het is natuurlijk nog steeds mistig en het miezert, dus eerst even op zoek naar de supermarkt. Zaken waar je in Nederland misschien een half uurtje aan besteedt, duren hier soms 4 keer langer (daar zijn we dus zo druk mee de hele dag). De supermarkt is zo'n 20 minuten lopen, maar deze keer worden we beloond met een mega supermarkt en dan begin ik meteen te struinen of we nog extra dingetjes nodig hebben. Heb opeens houdbare slagroom gevonden en 10 minuten lang alle verschillende verpakkingen gelezen, tja zo gaat een dag heel snel. Gelukkig houdt Thijs de vaart er altijd in, even langs het bier de wijn en klaar, "of moeten we ook nog iets anders? kaasjes en worst!!"

's Middags was het droger en dus meteen aan de slag met de nieuwe lier. Aangezien de nieuwe niet helemaal gelijk is aan de oude moest er nog het nodige gepuzzeld en geklusd worden. Iets waar Thijs zich al 4 weken op verheugd (not) en waar ik me niet druk om maak omdat ik hier nou echt geen verstand van heb. Als het straks maar werkt. Ik help Thijs altijd wel en had meteen bij de start mijn eerste opdracht te pakken. Of ik even een stukje hout kon regelen, zodat de gaten die al in het dek zitten iets groter gezaagd kunnen worden. Yep, waar haal ik hier een stuk hout, en hoe zeg je dat in het Frans. Maar ik laat me niet kennen en kwam vrolijk binnen 15 minuten terug met 2 stukken hout. Gewoon even een leuke franse jongeman van de zeilschool aangesproken en die had net een auto vol "afval" HOUT, wat een toeval, kon ik gewoon uitzoeken wat ik nodig had.

Thijs heeft de hele middag verder op de kop in de ankerbak gehangen, met als resultaat: de oude ankerlier is gedemonteerd, de overbodige gaten zijn weer dicht, de nieuwe gaten voor de bouten zitten er, de zekering is geplaatst, en natuurlijk de plek van de lier zelf passend maken. Morgen de lier aansluiten en dan hopen dat die het doet. Om keurig in de rolverdeling te blijven (ben ik natuurlijk dol op om de rolverdeling eens extra te benadrukken) heb ik de hele boot opgeruimd en schoongemaakt. En morgen wacht de was op mij als de zon eindelijk gaat schijnen om als droger te spelen. Als er geklust wordt lijkt er eerst wel een bom ontploft wanneer alle klusspullen in de boot komen te liggen. Overal allemaal handige bakjes met spulletjes en meestal heb je het onderste bakje in het kastje nodig, dus dan ligt meteen alles even in de boot.

27 juni

Douarnenez

Vanochtend gelijk verder gegaan met de nieuwe ankerlier. De epoxylijm om de nieuw gezaagde gaten waterdicht te maken is inmiddels uitgehard en nu maar eens passen of het geheel nog past. Gelukkig zitten alle gaten op de juiste plek en de lier is dan ook vrij snel gemonteerd. Dan moet alleen de loodzware motor nog aan de onderkant (onderdeks) worden gemonteerd. Dat gedeelte kostte toch echt een paar keer vloeken. We hebben een fantastische boot maar de toegang tot de ankerbak is echt een heel lullig klein luikje. Met veel moeite pas ik er met m'n hoofd (op de kop) in en dan is er nog ruimte voor 1 arm (alleen je linker). En ik ben dus niet links. Het plaatsen van de motor is volgens de handleiding heel simpel: 1) zorg dat je hem goed positioneert en schuif hem dan tegen de ankerlier aan, 2) bevestig de motor aan de ankerlier. De handleiding gaat er daarbij helaas niet van uit dat je maar met arm (en hand) er bij kunt: *&^%$#@. Maar uiteindelijk is het gelukt en kon de bekabeling worden aangesloten. En dan het grote moment van testen. Hij doet het! Nu kunnen we weer heerlijk ankeren zonder dat ik verander in een bodybuilder van het inhalen van het anker. Overigens lijk ik op de foto tussen wal en schip, maar dat valt mee. Ik zit in de bijboot waarmee we 's middags zijn gaan vissen (wederom zonder resultaat). 's Avonds is het nog lekker warm en eten we buiten en kunnen we daarna nog lang buiten zitten. Heerlijk hier.

28 juni

Douarnenez >

Morgat

Als we wakker worden schijnt de zon maar de baai hier zit nog vol in de mist. Na de middag is die opgelost en besluiten we naar de overkant van de baai te varen omdat we het daar vorig jaar zo mooi vonden. Omdat we onderweg willen vissen hijsen we alleen de fok zodat we wat minder snel gaan. Op een afstand van 11 mijl maakt dat niet zoveel uit. Halverwege de baai ligt een Frans marineschip, eigenlijk precies op onze route. En net als eerder bij St. Vaast worden ze ook hier wat nerveus van ons en worden we via de marifoon verzocht wat meer afstand te houden. Gehoorzaam wijken we uit. Het koufront van de depressie boven Engeland is inmiddels over ons heengetrokken en dat leidt tot mooie blauwe luchten met vriendelijke wolken. Zonder een vis te hebben gevangen maken we vast in Morgat. Met de huidige wind is de ankerplaats hier niet beschut en daarom kiezen we voor de haven. En net als vorig jaar is het hier onvoorstelbaar rustig. Voor ons is het de mooiste plaats (op Terschelling na) waar we ooit met de boot zijn gekomen en we liggen hier met slechts 2 andere passanten. Misschien is het een goed bewaard geheim dat het hier zo mooi is en moeten we ook niet zoveel reclame maken omdat het anders hier binnenkort stampensvol ligt.

29 juni

Vandaag hebben we diesel getankt, olie bijgevuld, gasfles verwisseld, veel gerekend, boodschappen gedaan, 'rondje boot' gedaan en de weerberichten binnen gehaald. Rara, wat zouden wij van plan zijn...? Juist! De oversteek van de Golf van Biskaje. Morgenvroeg net na zonsopkomst gaan we de zee op. De wind zal eerst een tijdje ZW4 zijn, dan bijna een etmaal lang W4 en daarna weer ZW4. Met deze voorspelling denken we maandagavond in Gijon aan de Spaanse Noordkust te kunnen zijn. Voor ons net zo spannend als voor jullie, maar hier hebben we ons lange tijd op voorbereid en we hebben er vooral zin in. De komende dagen dus even geen updates op de site, en als het goed is dan dinsdag een mooi verslag over de rustige zee, kalme wind, dolfijnen en warme nachten. Vanavond nog even lekker uiteten geweest in een Bretons restaurant. Marijke had niet zo'n zin in gepiel en bestelde dus een makkelijke 'crabe mayonaise' als voorgerecht, ervan uitgaande dat dat iets van krabsalade met toast en sla zou zijn. Grote hilariteit dus toen er een complete krab tevoorschijn kwam met een schaaltje mayonaise ernaast. Marijke had sowieso al een lekkere dag aangezien ze bij het douchen ging beweren dat het douchemuntje niet paste. Tja, een muntje met een gleufje aan elke zijde past er maar op 1 manier in... zoek nog maar even verder.

30 juni

Morgat > Golf van Biskaje

Toen we gisteravond pas laat terug waren van het eten (Marijke had nogal wat tijd voor haar voorgerecht) haalden we nog even de laatste weerberichten binnen. Deze lieten toch wat meer wind zien dan we leuk vinden om tegenin te zwoegen (ZW5-6 en mogelijk 7). Daarom werd het plan iets aangepast en zijn we pas om 10h00 vetrokken zodat de wind nog iets kon gaan liggen en het wat betreft tijd goed uitkomt om als het toch niet bevalt de Franse haven Loctudy aan te lopen in de loop van de dag. Maar gelukkig komt de 7 bft niet en schijnt de zon volop. We kruizen de baai van Douarnenez uit en gaan via de beruchte Raz de Seine naar de Golf van Biskaje. We zijn daar net iets na de kentering en hebben dus een relatief makkelijke passage. Dan ligt daar die grote plas die we over willen. Omdat de wind tijdelijk west wordt en daarna weer zuidwest, varen we eerst zo west mogelijk. Met deze tactiek is de afstand wel groter maar hopen we wel het grootste stuk te kunnen zeilen in 1 slag. Daarnaast is 3 dagen aan de wind zeilen natuurlijk iets dat je perfect met een Dehler kunt doen. De zee is nog wel onrustig en deze dag waait het nog best met zo'n 4-5 bft. Marijke doet een wereldprestatie door een heerlijke maaltijd te bereiden. Daarna gaan we de nachtwachten in. Marijke van 21-24, dan ik van 00-03, dan Marijke weer van 03-06 en dan ik weer vanaf 06h00. Tijdens Marijke's eerste wacht krijgt ze al een groep dolfijnen die haar begeleiden. Verder komen we een zeeschip tegen dat op deze grote zee precies op ramkoers vaart. Via de marifoon leggen we contact en vervolgens wijkt hij voor ons uit. Verder is de nacht rustig, helder de tempertauur is OK (met skisokken, thermospul, 2 truien, zeilpak, muts en skihandschoenen dat wel).