Zomervakantie IJsselmeer & Waddenzee 2009

28-06-2009
Makkum
Dit jaar zijn we iets later op vakantie gegaan dan normaal aangezien we gisteren de 60ste verjaardag van Thijs' moeder hebben gevierd. Voor deze zomer hebben we een rustige vakantie gepland in Nederlandse wateren omdat het ruigere zeezeilen er even niet inzit vanwege de nasleep van een botsing met de auto. Gelukkig weten we dat zeilvakanties in Nederland ook fantastisch kunnen zijn en is er voor de komende week heerlijk weer voorspeld. Het plan is om via Makkum richting de Wadden te gaan en daar lekker van het mooie weer te gaan genieten. Het tripje naar Makkum is ontspannen en daar aangekomen maken we nog wat foto's van Rêverie. Afgelopen winter hebben we de kleuren op de romp en bij de ramen weer in orginele staat hersteld en dat ziet er gelikt uit in het zonnetje. Binnenkort gaan we Rêverie in de verkoop doen en daarvoor hebben we natuurlijk wel een paar mooie foto's voor nodig. Deze vakantie zal dus ook een soort afscheid van Rêverie worden.
29-06-2009
Terschelling
Omdat we het even rustig aan moeten doen, plannen we korte tochtjes. Om op de Wadden te komen, willen we vandaag van Makkum naar Harlingen varen. Zoals het echter ook de eerste keer ging dat we hier kwamen (zie zomer 2007), hebben we er ter hoogte van Harlingen nog lang geen genoeg van en varen we door naar Terschelling. Wat een aantrekkingskracht blijft dat eiland toch hebben.
30-06-2009
Met onze vouwfietsen naar het strand gegaan bij Paal 8. Lekker op het strand luieren en in zee zwemmen. Vanaf het strand zagen we ook nog een zeehond vlak bij zwemmen.
01-07-2009
Terschelling
Natuurlijk weer een stranddag bij Paal 8. Nu zagen we ook een zeehond tijdens het zwemmen die wel heel dichtbij durfde te komen. Het zal toch niets te maken hebben met Thijs' felgroende zwembroek?
02-07-2009
Vlieland
Een mooi zonnig tochtje bracht ons vandaag naar Vlieland. Volgens de voorspellingen houdt het tropische weer nog een paar dagen aan en dan is Vlieland eigenlijk gunstiger omdat de jachthaven daar aan het strand ligt. Na aankomst dan ook gauw weer de verkoeling van de zee opgezocht. Zowaar dook daar weer een zeehond op tijdens het zwemmen en ook nu kwam hij weer erg dichtbij. Op het moment dat je z'n snorharen kunt tellen en hij dan plots weer onderwater verdwijnt, dan vraag je je wel even af of zo'n beestje eigenlijk niet gevaarlijk kan zijn.
03-07-2009
Inmiddels zijn we lekker gewend aan de tropische temperatuur en doen we vooral niet veel meer dan luieren op het strand en met zeehonden zwemmen.
04-07-2009
Vlieland
We hebben vandaag Rêverie eens lekker gepoetst en opgeruimd zodat we goede foto's kunnen maken van het interieur en exterieur voor de verkoopadvertentie. Door de crisis is het natuurlijk niet echt een goede tijd om een boot te verkopen, ook deze markt is immers in elkaar gezakt. Maar omdat we opzoek zijn naar iets groters kan het best nog voordelig uitpakken aangezien de waardedaling van grotere boten in absolute zin veel groter is, dan de waardedaling van Rêverie.
05-07-2009
Terschelling
Neef Bart is met zijn vriendin Esther en hun zoontje Wiebe met hun Waarschip kwarttonner ook in deze tijd op zeilvakantie en zij zijn opweg van Lelystad naar Terschelling. Het lijkt ons gezellig om hun daar te ontmoeten en om ze te kunnen verwelkomen, varen we vandaag vast naar Terschelling. Het is echter windstil en daardoor hebben we alles op de motor moeten doen. Dat kan dit jaar gelukkig weer zonder problemen, aangezien we dit voorjaar de motor hebben laten vervangen (ook een mooie bestemming voor je vakantiegeld...).
06-07-2009
Helaas is het Bart niet gelukt om vandaag naar Terschelling te komen, met ZW6 ook niet de ideale omstandigheden om met een klein kindje de Waddenzee op te gaan. Ze liggen in Makkum en gaan proberen morgen naar Harlingen te varen.
07-07-2009
Makkum
Ook wij gaan vandaag richting Harlingen. In verband met het tij, kunnen we pas halverwege de middag wegvaren. Doordat het flink waait, WZW 5-6, schieten we lekker op. Inmiddels hebben we van Bart gehoord dat ze niet zijn gaan varen, maar dat ze met de bus een dagje naar Harlingen zijn gegaan. Het schiet bij ons zo lekker op, dat we misschien ook wel voor het donker in Makkum kunnen komen. We hakken de knoop door en laten Harlingen, voor de zoveelste keer, links liggen. Zouden we ooit nog in Harlingen komen? We maken onderweg een maaltijd warm, maar dit is geen succes. Normaal hebben we blikken erwtensoep aan boord voor dit soort momenten, maar nu moesten we het doen met een blik gore(ng) nasi. We deden ons best om het met de frisse smaak van stukken komkommer naar binnen te krijgen. Het laatste stuk op het Wad was de Boontjes waar we flink aan de wind mochten. Na de sluis richting Makkum gevaren en daar konden we ons naast La Chouffe van Bart vastmaken. 's Avond erg gezellig bijgekletst.
08-07-2009
Het waait vandaag hard en wij blijven nog lekker een dagje in Makkum liggen, maar Bart, Esther en Wiebe vertrekken weer rcihting thuishaven Lelystad. De wind is WNW, opzich een mooie richting voor deze tocht, maar wel hard. We helpen ze met wegvaren en zwaaien ze uit. Enkele uren later komen ze echter weer Makkum binnenvaren. Eenmaal op het IJsselmeer bleek het toch best heftig en zijn ze naar de sluis van Kornwerderzand gevaren om te wachten op het afnemen van de wind, die op dat moment kracht 7 was. Toen dat maar niet gebeurde zijn ze weer naar Makkum komen varen. Wel een stoere poging. Nu konden we wel nog gezellig een avond uit eten.
09-07-2009
Hindeloopen
Omdat het nog steeds flink waait en La Chouffe toch weer naar Lelystad moet, is vanochtend Barts broer Gijs met de auto naar Makkum gekomen. Bart en Gijs kunnen dan La Chouffe terug zeilen en Esther en Wiebe kunnen met de auto terug. Ook wij zijn wel weer aan zeilen toe en zo varen we dus gezamenlijk uit. Eindelijk kunnen dan toch nog zeilende foto's gemaakt worden van Rêverie. En natuurlijk maken we ook foto's van Bart en Gijs op La Chouffe. We varen een paar rondjes om elkaar heen en kiezen dan onze eigen weg. Ons doel voor vandaag is Hindeloopen. Het werd een snel tochtje en we namen een plekje in de comfortabele marina. De voorhaven van Hindeloopen is inmiddels ook helemaal gerestaureerd en hier kun je ook liggen, maar met deze aanlandige wind is het water hier erg onrustig.
10-07-2009
Voor vandaag is er NW7 voorspeld en we blijven dus nog even liggen. Bij de marina hier zit ook een botenmakelaar en we gaan daar maar eens kijken of er een mogelijke opvolger van Rêverie ligt. Zoals je op de foto kunt zien, lijkt Marijke een Dehler 35 wel wat.
11-07-2009
Enkhuizen
Studievrienden Lous en Peter zijn vandaag ook aan het zeilen met de Contest 50CS van Lous' ouders. 's Middags borrelen we bij hun aan boord in de riante kuip van de 'scheepje'. Ook maken we kennis met ons nieuwe favoriete spel: regenwormen.
12-07-2009
Volendam
Maandagavond hebben we in Muiderzand afgesproken om te gaan trainen voor de 24-uurs van Medemblik. Vandaag gaan we alvast in die richting en varen we het Markermeer op. Omdat we nog nooit in Volendam hebben gelegen wordt dit ons doel. We zijn lekker opweg en halen een paar boten in. Bij 1 boot, waarvan we zeker weten dat we 'hem  moeten kunnen hebben', lukt het maar niet om er voorbij te komen en uiteindelijk zien we hem voor ons wegvaren. Dit hebben we nog nooit meegemaakt en is zeker niet goed voor de stemming aan boord. De wind neemt niet af, maar de bootsnelheid wel en ook reageert de Rêverie totaal niet lekker op het roer. Er moet echt iets mis zijn, want zo kennen we haar helemaal niet. Ik heb wel eens iets gelezen over de toenemende hoeveelheid waterplanten in het Markermeer en dit zou ons wel eens te pakken kunnen hebben. De makkelijkste oplossing hiervoor is even achteruit varen en dan weer verder. Dit blijkt gelukkig te helpen. In Volendam leggen we ons vast aan een motorjacht in de oude haven. Als we nog eens goed naar het roer kijken, blijkt dat we nog steeds waterplanten met eens meeslepen. Met de pikhaak halen we vele kilo's omhoog. Volendam is bijzonder, niets meer en niets minder. Gaan we er nog een keer naar toe? Ehm, nee.
13-07-2009
Muiderzand
Inmiddels is het zomerweer aan het terugkomen en hebben we een heerlijk tochtje langs het paard van Marken naar Muiderzand. Onze zwager Jacco komt bij ons aan boord eten want ook hij is van de partij voor de training vanavond. We gaan trainen met de Jiggle van Marijn. Marijn heeft deze J92 onlangs gekocht en we gaan met z'n vijven hiermee de 24-uurs van Medemblik zeilen. Om bemanning en boot aan elkaar te laten wennen staan er een aantal trainingen gepland in de aanloop naar dit evenement waar ruim 700 boten aan meedoen. Vanavond kunnen we de lichtweer tactiek oefenen en hierdoor hebben we ook alle tijd om de overall tactiek door te spreken. Het trainen blijkt nut te hebben: we winnen als nieuwkomer de 24-uurs in onze klasse (ORC3)!
14-07-2009
Een warme en windstille dag. We hebben geen zin in een paar uur motorvaren en maken er chill-dag van. Als we een man vanaf de steiger erg nieuwsgierig naar Rêverie zien kijken, groeten we hem en raken we aan de praat. Het blijkt de 2e eigenaar te zijn (wij zijn de 4e). Hij verteld ons over de mooie zeiltochten die hij er mee heeft en gemaakt en dat hij daarna nooit meer een boot heeft gehad met zulke goede vaareigenschappen. Willen we haar echt verkopen?
15-07-2009
Enkhuizen
Er is weer wind en we deze brengt ons naar Enkhuizen. Onderweg zien we nog een minder fortuinlijke zeilboot waarvan de mast overboord ligt. Twee bergers zijn druk in de weer met het bootje. Gelukkig is het een Etap, want deze worden verkocht als onzinkbaar (wat zei men ook al weer over de Titanic...?). We hebben trouwens net in het boek 'Vier zomers zeilen' van Henk Bezemer, gelezen dat een mastbreuk helemaal geen noodsituatie is en eigenlijk prima op te lossen zonder hulp van anderen. Toch hopen we het nooit te hoeven meemaken.
16-07-2009
Den Oever
Na deze mooie dag wordt er een aantal dagen met veel wind en regen voorspeld en we besluiten dat dit de laatste dag van onze vakantie wordt. We gaan weer terug naar Den Oever en hebben weer eens een heerlijke zeilvakantie gehad.