Zomervakantie Frankrijk 2008

20-06-2008
Oudeschild
14 mijl
Het doel voor deze vakantie is om in 3 weken naar de Normandische kust te varen en weer terug. We willen dit doen door op de heen en terugweg een grote slag te slaan door een nacht door te varen en verder met dagtochten. Als het een beetje meezit, moet het lukken om de nulmeridiaan te passeren en dus op het westelijk halfrond te varen. Deze eerste vrijdag is voor ons het begin van de vakantie en we zijn dan ook totaal ontspannen. Heel relaxed pakken we onze spullen in, rijden naar de boot, laden alles in en maken we de boot zeil- en vakantieklaar. Het doel voor vanmiddag is Oudeschild en ligt dus vlakbij. We doen het echter allemaal zo relaxed, dat we te laat de Stevinsluizen verlaten en dus het grootste stuk stroom tegen hebben. Maar dat geeft natuurlijk helemaal niet. De wind is ZW5 en maakt van dit eerste tripje een best pittig tripje. Na 3 uur varen leggen we aan en is onze vakantie echt begonnen: yes!
21-06-2008
40 mijl
De grootste uitdaging van deze reis is dat onze bestemming ten zuidwesten van ons ligt en de heersende wind ZW is; de heenweg wordt dus waarschijnlijk lastiger dan de terugweg. Daarom willen we zo snel mogelijk naar het zuiden varen. Vandaag maken we een mooie slag naar IJmuiden maar door de weinige wind helaas grotendeels op motorkracht.
22-06-2008
IJmuiden
Het waait vandaag hard in IJmuiden: W7. Met deze wind rollen de golven hard op de kust en zijn er flink wat brekers voor de pieren. Daarnaast zijn de pieren 2km lang en die afstand zou je dan tegen wind en golven in af moeten leggen. We maken er maar een stranddag van (is ook vakantie). Als we van het strand terugkomen bij de boot, blijkt deze totaal gezandstraald te zijn. De jachthaven ligt hier namelijk pal achter het strand. Over het grootzeil hadden we de hoes maar de opgerolde fok is aan 1 zijde bruin, dat wordt vast erg lelijk als we hem morgen uitrollen.
23-06-2008
Scheveningen
27 mijl
Vandaag hebben we feest want onze beide moeders zijn jarig. Afgelopen nacht heeft het nog flink doorgewaaid en als we vertrekken is er nog steeds een waarschuwing voor W6. Met een paar andere boten varen we naar buiten en die 2km lange pieren lijken echt eindeloos met erg lastige golven ertussen. Op zo'n moment zou je wel wat extra motorvermogen willen hebben. Als we buiten de pieren de zeilen hijsen wordt het allemaal heel ontspannen en neemt de wind iets af. De golven blijven nog wel flink en al surfend klokken we een max. van 11.1 knopen.
In het havenkantoor in Scheveningen maak ik nog een praatje met een schipper van een veel grotere zeilboot die ook vanuit IJmuiden vertrokken was. Hij hard het zwaar gehad en vraagt me waar ik morgen naar toe vaar. Als ik hem zeg dat we morgen non-stop naar Frankrijk gaan, proest hij het bijna uit: "En Belgie dan?".
24-06-2008 -
25-06-2008
147 mijl
Nee niet via Belgie dus, maar in 1 keer naar Boulogne is het plan. We hebben dit stuk gepland vanaf Scheveningen, omdat je vanuit hier de passage van de Maasmond goed kan plannen met het tij zodat je stroom mee hebt en er dus sneller langs bent.
Het is echt de perfecte dag voor deze trip: de zon schijnt volop en de wind komt uit het Noordoosten. Het is voor ons de eerste keer dat we de Maasmond oversteken en we zijn best gespannen. We moeten namelijk door een stuk zee waar grote zeeschepen af en aan varen. Gelukkig is er prima begeleiding vanaf de wal over de marifoon. We krijgen de opdracht om voor een uitgaand schip met sleep te wijken en verder zijn er geen bijzonderheden. Eenmaal voorbij de Maasmond valt het allemaal reuze mee, maar als we 10 minuten later nog eens achterom kijken en een hele kolonne containerschepen vanaf zee zien komen beseffen we dat we ook wel een beetje geluk hadden. Na de Maasmond hijsen we de spinnaker en maken we goede vaart richting Frankrijk. De Zeeuwse eilanden varen we voorbij en 's avonds warmen we een bami maaltijd op. Met de zeeschepen die de Westerschelde en Zeebrugge in en uit varen hebben we het lastiger dan bij de Maasmond, aangezien de schepen hier verschillende routes hebben en het dus niet altijd duidelijk is wie waar naar toe vaart. In deze tijd van het jaar zijn de nachten kort en het duurt dan ook lekker lang voordat het echt donker is. Tot middernacht kunnen we zeilen, maar dan valt de wind weg en starten we de motor. 's Nachts varen we rustig door en hebben we nog een close-encounter met een vissersboot. Het is een heerlijk moment als we de Franse taal over de marifoon horen. Met gepaste trots hijsen we alvast het Franse gastenvlaggetje. Om 8.00 zijn we zo'n 10 mijl voor Calais en trekt de wind weer aan (maar nu uit ZW) en hijsen we de zeilen. De wind trekt echter snel verder aan en we reven de zeilen. Ook bouwen de golven zich flink op en komen ze precies uit de richting waar we heen willen, net als de wind. Ter hoogte van Calais staat er een ZW7 en gaat het flink te keer tussen het drukke scheepvaartverkeer in dit 'nauw'. Om scherper aan de wind en sneller door dit nauw te kunnen, laten we ook de motor z'n steentje bijdragen. De motor vindt dit maar niks en geeft een verontrustend alarmsignaal. Even onderzoeken we de optie om Calais binnen te varen, maar we besluiten door te gaan naar Boulogne, nog zo'n 35 mijl verderop. Als we voorbij Cap Gris-Nez zijn, kunnen we iets afvallen en zeilt het beter. Wel kost het grote moeite om elke golf goed aan te sturen en gaat de snelheid er helemaal uit als we af en toe een golf vol raken. Maar de zon schijnt en het water is zout, dus genieten we. Daarnaast is het erg bijzonder om te zien dat het water een andere kleur heeft dan de Noordzee: meer groenblauw dan het bruinblauw van de Noordzee. Met de ZW wind is Boulogne redelijk lagerwal en staan de golven er dus vol op, maar door voldoende diepte en gigantische pieren is de aanloop van de haven zelfs onder deze omstandigheden een makkie. Om 16.00 meren we af en genieten we met een bord snert van onze prestatie: we zijn in Frankrijk! Vrij snel na de snert gaan we te kooi en vallen we in slaap.
26-06-2008
Boulogne
Van Boulogne hadden we niet veel meer voorgesteld dan dat het een handige tussenstop zou zijn, een soort van camping op de route als je met de auto op vakantie gaat. Het valt allemaal heel erg mee: de haven is schoon, van de (vele) vissers hebben we weinig last en het dorp heeft een heel mooi oud ommuurd stadscentrum. En er is een lekker grote supermarkt in de buurt zodat er niet al te ver gesjouwd hoeft te worden met het o zo lekkere Kronenbourg. 's Middags willen de motor nog eens starten om te kijken hoe het met het alarm zit en waar het vandaan komt, maar de motor blijkt helemaal niet te starten doordat de startmotor geen krimpt geeft. Morgen gaan we maar eens opzoek naar een mechanicien. Marijke wordt nog even de mast in gehesen om een nieuwe radarreflector te monteren. De oude was namelijk weggewaaid in het nauw van Calais.
27-06-2008
We zijn op tijd opgestaan om een mechanicien te zoeken. Nadat we iemand in z'n werkplaats hadden gevonden bleek het best lastig om ons probleem in het Frans uit te leggen. Uiteindelijk een vage afspraak kunnen maken dat hij later op de avond bij de haven langs zou komen. Terug op de haven komen we aan de praat met een Nederlandse solozeiler. Hij is hier helemaal naar toe gekomen in een door hem zelf aangepaste Sneekermeer en blijkt vroeger monteur van scheepsdiesels geweest te zijn. Met veel plezier begint hij dan ook aan onze motor en al snel heeft hij het euvel opgespoord en start de motor weer. Daarna samen met hem alle onderdelen van de motor eens langsgelopen en hier veel van geleerd. Nu kunnen we zelfs zonder startmotor de motor aan de gang krijgen. Uiteraard hebben we hem op passende wijze bedankt met Franse worst en Kronenbourg. De mecanicien heeft de havenmeester voor ons afgebeld, wat een aardige mensen daar trouwens. 's Middags zijn we nog naar het verderopgelegen Wimereux gefietst en da's best pittig met vouwfietsjes.
28-06-2008
Le Treport
46 mijl
Gisteren hadden we eigenlijk al weer verder willen varen, maar vanwege te harde wind en de motorproblemen kunnen we vandaag pas verder. De dag begint wat mistig met nog een flinke westenwind en hoge golven die gezamenlijk onze max. op 13,2 knopen zetten, maar al snel breekt de zon door en zwakt de wind iets af naar 5 beaufort. Le Treport heeft een droogvallende voorhaven en dus is de timing van aankomst belangrijk. Precies rond hoogwater komen we aan en we starten de motor ruim optijd omdat zodat hij goed warm kan lopen, aangezien hij wel eens wat kuurtjes heeft de laatste tijd. Als we vlak voor de ingang zijn raakt de motor echter oververhit en kunnen we niets anders doen dan hem weer stoppen. We roepen de havendienst op via de marifoon om ze op de hoogte te brengen van onze situatie en vragen ze om de sluis alvast voor ons open te zetten, zodat we in 1 keer door kunnen varen als we de motor weer aan de praat hebben. Na een afkoelingsperiode doet de motor het gelukkig weer en varen we op eigen kracht in een slakkengangetje de voorhaven en de sluis binnen. We kunnen zo doorvaren en de Fransen blijken erg hulpvaardig, chapeau! Na de sluis volgt de haven die deel uitmaakt van een rivier: stroming dus in de haven. Het aanleggen is dus even opletten, maar het is nog erg rustig en levert dan ook geen problemen op.
29-06-2008
Le Treport
Vanochtend eerst maar weer eens met de motor aan de gang. De oververhitte motor van gisteren kan duiden op een koelwaterprobleem en dus schroef ik de koelwaterpomp open. De impeller wordt vervangen, maar tijdens het weer in elkaar zetten breekt er een schroefje in het verdikkingsplaatje van de pomp waardoor dit (essentiele) plaatje onbruikbaar wordt. We gaan opzoek naar een werkplaats om het gebroken schroefje uit te boren en komen gelukkig bij een werkplaats voor scheepsdiesels terecht. De alleraardigste mechanicien blijkt ergens nog precies hetzelfde plaatje te hebben liggen en deze krijgen we gratis van hem mee, wat een klasse! Het plaatje erin gezet en het koelwatersysteem werkte weer. 's Middags klimmen we de hoge kliffen op en zien we hoe mooi het hier is.
30-06-2008
Vandaag fietsen we naar het nabijgelegen plaatsje Eu en bezoeken hier een prachtig chateau. Later fietsen we naar andere kliffen en vanaf hier hebben we een mooi uitzicht over Le Treport en de groenblauwe zee. In de middag wordt het lekker warm en kunnen we in zee zwemmen. 's Avonds verwennen we onszelf met een diner in het (volgens de gids) beste visrestaurant van Le Treport.
01-07-2008
Fecamp
48 mijl
Deze vakantie willen we eigenlijk het westelijk halfrond bereiken en dat wordt lastig nu we wat tijd verloren hebben door de motorproblemen. Vandaag willen we heel stuk westelijk varen (het liefst naar Le Havre) en we vertrekken dan ook vroeg. Het is een hete dag en als de wind wegvalt duiken er opeens overal vliegjes op. We hebben geen zin in motoren en besluiten naar Fecamp te gaan. Omdat we te vroeg zijn voor het tij, gaan we voor deze beeldige kust voor anker. Zwemmen duurt niet lang aangezien het water wel heel erg koud is. Aan het einde van de middag varen we de haven binnen en krijgen we een plaats toegewezen door de havenmeester.
02-07-2008
Fecamp
Wat echt indrukwekkend hier is, is het tijverschil: hoogwater is hier ruim 8 meter hoger dan laag water. Dat betekend dus dat je 2x per dag met boot en al 8 meter omhoog en omlaag gaat, aangezien de haven in open verbinding met zee staat. De steigers drijven dan ook langs reusachtige palen, zoals je hiernaast ziet. Ook de omgeving van Fecamp verkennen we met de vouwfietsen en we zien dat het leuk is, maar toch iets minder mooi als Le Treport. Het plan om verder naar het westen te varen laten we los aangezien we al op de helft zijn van de vakantie en liever niet in tijdnood willen komen om terug te komen. Morgen varen we dus weer richting huis, maar we beginnen met een kleine etappe van 20 mijl naar St. Valery en Caux.
03-07-2008
St.Valery en Caux
20 mijl
Langs dit deel van de Franse kust liggen de plaatsjes in de spaarzame openingen tussen de hoge kliffen. Het meest ingesloten tussen kliffen is waarschijnlijk wel St.Valery en Caux, wat de ligging dus echt bijzonder maakt. Ook hier valt de voorhaven geheel droog en moet je de aankomst dus goed plannen. Wat ons opvalt is dat de droogvallende havens erg rustig zijn, maar wel het mooist en lekker knus. Blijkbaar schrikt een droogvallende voorhaven veel zeilers af, maar hier heb je dus, mits je goed plant, totaal geen last van. 's Avonds passeert hier pal langs het havenhoofd de gehele vloot van Le Tour de France a la Voile en moedigen we de enige Nederlandse boot fanatiek aan.
04-07-2008
21 mijl
De tocht van vandaag is waarschijnlijk zoals het zeilen ooit bedoeld is: zon, een aflandig briesje, nauwelijks golven en (door goed te plannen) stroom mee. Met intens genot leggen we de 20 mijl naar Dieppe af. Het binnenvaren van Dieppe is even oppassen doordat er een veerverbinding met Newhaven is en de veerboot de volledige voorhaven nodig heeft om te manoeuvreren. Als we in de haven liggen blijkt dat dit een populaire haven is voor Nederlanders. Dit wordt helemaal bevestigd als blijkt dat we de Telegraaf hier kunnen kopen. Tot nu toe hebben we alleen maar Belgische kranten gelezen.
05-07-2008
Dieppe
Dieppe is een vrij grote plaats met veel winkels en een triest oorlogsverleden. In 1942 vond hier een geallieerde aanval plaats om deze belangrijke havenplaats te veroveren van de Duitsers. De aanval liep echter uit op een tactische ramp en het strand van Dieppe lag bezaaid met duizenden lichamen van (hoofdzakelijk Canadeze) soldaten. De catastrofe in Dieppe heeft de latere geallieerde voorbereidingen voor Operatie Toorts en D-Day beïnvloed. Dat je hier in alle vrijheid rondvaart met je zeilboot is minder vanzelfsprekend als je bedenkt wat er voor deze vrijheid gestreden en geofferd is.

06-07-2008
De weerberichten voorspellen veel wind (ZW8) voor de komende 3 dagen en dat houdt ons dus iets langer dan gepland in Dieppe.
De stad wordt verder verkend.
07-07-2008
Dieppe
Het blijft hard waaien...
08-07-2008
8 mijl
De voorspelling is wat afgezwakt naar ZW5-7 en we besluiten het er eens op te wagen. Met 3 andere boten gaan we de zee op en de rest van de haven wenst ons veel succes. Op zee zijn de golven metershoog en waait de wind hard. We varen door naar dieper water in de hoop dat de zee daar rustiger van wordt, maar na ruim een half uur houden we het voor gezien en varen we terug naar de haven. Ook een andere boot is teruggekomen en als we een kop koffie met ze drinken vertellen ze dat hun windmeter constant 7 en vlagen van 8 aangaf. Wij hebben geen windmeter, maar hadden wel door dat het hard ging. Hopelijk morgen een kans om wel in Boulogne te komen.
09-07-2008
56 mijl
De wind is nu echt afgenomen naar ZW5 en we worden getrakteerd op een heerlijke bakstag zeildag. Met een gemiddelde van 6,5 knopen leggen we de 56 mijl naar Boulogne af. Het wordt nu toch wel een beetje spannend, aangezien we nog steeds in Frankrijk zijn en over 5 dagen op ons werk worden verwacht.  In Boulogne is het nu al een stuk drukker dan op de heenweg en ook hier hebben veel zeilers lang gewacht op betere omstandigheden.
10-07-2008 -
11-07-2008
165 mijl
De dag begint grijs, grouw en winderig. Als we het weerbericht op het havenkantoor bekijken, balen we van de ZW7 die er voorspeld wordt. Maar als we vandaag gaan, vetrekken we pas vanmiddag zodat we stroom mee hebben in het Nauw van Calais. Als we vragen om een recenter weerbericht, zien we gelukkig dat de voorspelling is aangepast naar ZW5: perfect! Er heerst een sfeer van opluchting in de haven en veel boten maken zich klaar voor vertrek. We doen de laatste Franse boodschappen (Kronenbourg), tanken diesel en eten een warme maaltijd. Rond 15.00 gooien we los en klaart het mooi op. We vertrekken als laatste van een groep van 5 boten die naar het Noorden varen, maar onder deze omstandigheden zijn we erg snel en halen ze op zee dan ook allemaal in. Tijdens de nacht blijft de wind lekker staan en we schieten lekker op. Aan het einde van de ochtend zijn we al zo ver dat we besluiten verder te varen dan Scheveningen. In IJmuiden kunnen we om 17.00 zijn en dat lijkt ons prima. Om 15.00 zijn we 24 uur onderweg en hebben we 154 mijl gevaren. Dat is een gemiddelde van 6,4 knopen en dus 96% van de theoretische maximale snelheid die we met onze boot kunnen halen. Dat record hebben we scherp neergezet. Als we na 165 mijl in IJmuiden in een box afmeren, krijgen we hulp van beide omliggende schepen en vragen ze geinteresseerd hoe het 'buiten' is en waar we vandaan zijn gekomen. Voor IJmuiden was de hele dag een waarschuwing van ZW6 van kracht geweest wat de meesten in de haven heeft gehouden en we krijgen dan ook complimenten als we vertellen dat we net rechtstreeks uit Boulogne zijn gekomen.
12-07-2008
Den Oever
47 mijl
Om van de stroming op de Waddenzee te profiteren, hebben we de wekker vroeg gezet maar als deze gaat giert de wind over haven en regent het pijpenstelen. We raadplegen de buienradar en schatten dat het over 1,5 uur droog wordt en draaien ons nog eens om. Als we om 9.00 vertrekken waait het nog flink, maar de buien waaien langs ons heen. We genieten van onze laatste vakantiedag en bij Den Helder komen we nog bijna midden in een demonstratie van de marine voor de Vlootdagen terecht.
Volgend jaar beslist weer Frankrijk.