Zomervakantie Waddenzee en Noordzee 2007

25-06-2007 Enkuizen
23 mijl
Na 6 jaar Friesland en IJsselmeer vinden we dat het dit jaar maar eens tijd wordt voor zout water. Het plan is open maar we willen toch echt wel graag deze vakantie de  Waddenzee zien en ruiken. Voor de komende dagen is er echter een harde (6-8 bft) ZW wind voorspeld en besluiten we dus maar eerst een paar (wilde) IJsselmeer ritjes te gaan maken. Vandaag al gelijk in een onweersbui terechtgekomen en dat blijft altijd spannend. Onze tactiek als je de bui niet meer kunt ontlopen is om er (flink gereefd) zo recht mogelijk tegenin te varen en er zo dus weer het snelste uit te komen. Na de onweersbui klaarde het lekker op en de wind bleef natuurlijk staan. Met 23 mijl op het log liggen we vast in de Compagnieshaven en vieren we het begin van de vakantie bij onze favoriete stek hier: Restaurant de Markerwaard.
26-06-2007
Enkhuizen
Vandaag waait het ZW 8-9 en blijven we dus nog een dagje liggen. In de havenwinkel nog wat laatste spulletjes gekocht die handig zouden kunnen zijn voor de Waddenzee (laarzen, noodvuurwerk, radarreflector, looplijnen).
27-06-2007
Muiderzand
24 mijl
Met een ZW 6-7 lekker aan de wind gebikkeld naar Muiderzand. Over enkele dagen zal de wind gaan afnemen en we kunnen ons dus weer richting noorden gaan bewegen.
28-06-2007
Lelystad
18 mijl
De bakstag ZW 5-6 bracht ons in no time in Lelystad. Misschien vraag je je af waarom we juist voor Muiderzand en Lelystad kiezen, maar dat waren beide plaatsen waar we nog nooit waren geweest. En met deze wind zijn de afstanden op het IJsselmeer ook maar klein.
29-06-2007
Medemblik
24 mijl
Nog een race-dag: ZW 6-7 maar weinig last van golven aangezien we door de Houtribdijk veel aan hogerwal konden varen.
30-06-2007
Makkum
21 mijl
Zoals beloofd, is de wind iets afgenomen en we besluiten naar Makkum te varen om daar morgen via de Lorentzsluizen kennis te gaan maken met zout water. Studievriend Menno komt nog even langs om ons moed in te praten. 's Avonds worden de zeekaarten van de Waddenzee en de getijdentabel goed bestudeerd omdat we morgen dan echt het zoute water opgaan. Het tij en het weer is goed, geen enkele reden om niet te gaan. Het plan is om via de Boontjes (langs Harlingen) naar Terschelling te gaan, zodat we altijd kunnen uitwijken naar Harlingen.
01-07-2007
Terschelling
27 mijl
Na de Lorentzsluizen zetten we zeil richting Harlingen. De wind komt nog steeds uit ZW en is dus prima voor ons. Rond hoogwater zijn we bij Harlingen en aangezien we niet zeeziek zijn en er geen mist o.i.d. is, varen we natuurlijk door naar Terschelling. Het klaart steeds meer op en hoe beter we de Brandaris in zicht krijgen, des te warmer we het krijgen. Met een overwinningsgevoel varen we de haven van Terschelling binnen. Eerst langs de bruine vloot en dan komt de jachthaven. Op de kade staat Marijke's zus Marleen met vriend Thom en dochter Sophie ons op te wachten. We leggen Rêverie vast aan de steiger en ruimen de boot wat op. Na zo'n fantastische dag met een koud biertje op achterdek: onbetaalbaar.
02-07-2007
Terschelling
Door het prima weer en Marijke's kinderlijke blijheid (gevoed door een flink aantal jeugdvakanties hier) blijven we een paar dagen op Terschelling liggen. Ook Marijke's ouders komen vandaag op het eiland aan en verblijven een paar dagen bij Marleen en Thom.
03-07-2007
Vandaag willen we aan het einde van de middag naar het naastgelegen Vlieland varen. Voor vertrek ga ik nog even diesel tanken, maar draai hierbij de tankdop lam. We krijgen de dop er alleen nog maar af door hem er in z'n geheel af te schroeven. Hierbij valt echter één van de schroeven door het gat in de dieseltank. Het geeft me geen fijn gevoel om hiermee te gaan varen, dus moet de tank eruit om de schroef eruit te halen. We lenen een aantal jerrycans om de diesel in over te pompen en demonteren de tank. De schroef krijgen we eruit door de tank op z'n kop te houden en wat te schudden. Op Terschelling bleek onze maat tankdop niet voorradig, dus hebben we de oude dop maar provisorisch gemaakt. Het mooie is, dat in een gezellige haven als Terschelling, een dergelijke klus al snel een teamprestatie wordt van meerdere behulpzame zeilers. Na onze klus, kon ons 'team' aan de slag bij een jacht die naast ons was komen liggen waarvan een val in de mast was geschoten. Met vereende krachten (meerdere pikhaken aan elkaar geducted), klaarden we ook deze klus.
Ondertussen was natuurlijk het tij al lang ongunstig geworden voor een tocht naar Vlieland en bleven we dus nog een nachtje op Terschelling en dat vond Marijke dan weer helemaal niet erg.
04-07-2007
14 mijl
Vandaag gaan we dan toch echt Terschelling verlaten. Het schijnt een bekend probleem te zijn van zeilers om eilanden te verlaten. Marijke's vader Henk en Thom varen mee op het toch best wilde tochtje naar Vlieland. De wind is wat meer naar NW gedraaid en de golven komen dus zo van de Noordzee het zeegat binnen rollen. Gelukkig worden we geen van allen zeeziek en ook Rêverie hield zich prima. Na een gebakken visje op Vlieland gegeten te hebben gingen Henk en Thom met de veerboot weer terug naar hun vrouwen op Terschelling.
05-07-2007
Vlieland
Nu we gisteren een klein stukje van de Noordzee hebben gezien vanuit het zeegat, zijn we eigenlijk best benieuwd hoe het daar is. We maken het plan om via de Noordzee richting de Hollandse westkust te gaan. Vandaag is het mooi weer maar door de westenwind (5-6 bft) is het niet handig om nu al die kant op te gaan. Wel besluiten we om uit te varen en een aantal uren buitengaats te gaan 'spelervaren' op de Noordzee. De golven zijn flink, maar het gaat eigenlijk prima en is werkelijk heerlijk. Als we na 30 zeemijl weer aanleggen in Vlieland en een praatje maken met de buurvrouw kijkt ze ons verbaasd aan als blijkt dat we vanochtend ook al op Vlieland lagen en we met 'dit weer' zijn gaan varen op de Noordzee. We voelen ons best een beetje stoer.
06-07-2007
De harde ZW wind uit de eerste week is weer even terug en we gaan fietsen huren om het eiland verder te verkennen.
07-07-2007
Vlieland
We fietsen nog een dag over het mooie Vlieland. Het gaat nu een stuk beter dan gisteren aangezien de wind is afgenomen. In de haven doneert Marijke haar favoriete zonnebril, die ze hiernaast op de foto dus voor het laatst op heeft, aan Neptunus.
We gaan op tijd naar bed aangezien we morgen om 6.00 willen vetrekken naar Den Helder. Er is mooi weer voorspeld en 6.00 is door de stroming het ideale moment om te vertrekken. Ook dat is vakantie.
08-07-2007
IJmuiden
68 mijl
Als om 5.00 de wekker gaat, moet je je toch even motiveren om op te gaan staan. De gedacht aan het mooie weer dat voorspelt is en de tocht die we voor de boeg hebben, zorgt ervoor dat we ons toch echt gaan opmaken om te vertrekken. Wassen, eten, koffie zetten, zeilen klaarmaken, apparatuur inschakelen, walstroom eraf, motor aan en weg. Om 5.45 verlaten we Vlieland en staat er nog een stevige WZW 5. Met de ebstroom mee varen we de Noordzee op en sturen we aan de wind naar het westen. Als we halverwege het Molengat zitten, realiseren we ons dat we rond het middaguur in Den Helder aankomen. Deze dag is echter veel te mooi om nu al te stoppen en na enig rekenwerk besluiten we door te varen naar IJmuiden. Langs Noorderhaaks laten we Den Helder dus aan bakboord van ons voorbij gaan en krijgen we de stroom flink tegen het Breewijd uit. Gedurende de middag valt de wind langzaam weg en op het laatste zuchtje varen we IJmuiden binnen. Met 68 mijl hebben we een nieuw dagrecord en we zijn onder de indruk van de grootsheid van de haven van IJmuiden.
09-07-2007
IJmuiden
In IJmuiden zit een grote watersportwinkel en hier wandelen we naar toe om een nieuwe tankdop te kopen. Na installatie van de nieuwe dop, maken we er een lekkere stranddag van.
10-07-2007
Scheveningen
30 mijl
Nu we de smaak van het zeezeilen te pakken hebben, gaan we nog een stukje verder alvorens terug richting Lemmer te varen. Na een halve dag zuidwaarts varen, passeren we de pier van Scheveningen. Even later liggen we op een mooi plekje in de haven. We lopen naar de boulevard en eten daar heerlijk en later schuift Lisette ook nog aan. Ook treffen we hier de makelaar via wie we Rêverie hebben gekocht en drinken een kop koffie met hem en vertellen vol trots waar Rêverie ons al heeft gebracht.
11-07-2007
Amsterdam
35 mijl
Het is tijd om de terugweg in te gaan zetten. We besluiten om de route via het Noordzeekanaal en het Markermeer te nemen. Na zo'n 25 mijl op de Noordzee (de laatste zoute mijlen) varen we het gigantische sluizencomplex van IJmuiden binnen. Gelukkig is er een aparte sluis voor kleine beroepsvaart en pleziervaart en hoeven we dus niet met de grote zeeschepen te schutten. Na de sluispassage varen we op de motor het Noordzeekanaal af richting Amsterdam. Het is wel opletten want er varen echt grote jongens  en daarnaast is er een zeer snelle veerdienst. Als we Amsterdam binnenvaren wordt het echt heel druk met pondjes en rondvaartboten. We leggen aan in een volgepakte Sixhaven tegenover C.S.. 's Avonds komen een aantal Amsterdamse vrienden op bezoek en hebben we een borrel aan boord.
12-07-2007
Monnickendam
17 mijl
Onze eerste kennismaking met Rêverie was bij de jachtmakelaar in Monnickendam. Door onze goede ervaringen daar en start van onze liefde voor Rêverie, heeft Monnickendam een speciale betekenis voor ons. Deze mooie oud-Hollandse plaats ligt enigszins op de route en we varen vandaag dus de Gouwzee op.
13-07-2007
Hoorn
13 mijl
Onderweg naar Hoorn, doen we Marken aan om daar 1) een keer geweest te zijn en 2) te lunchen. Na een klein stukje zeilen met de wind van achteren varen we de oude binnenhaven van Hoorn binnen.
14-07-2007
Enkhuizen
15 mijl
Voor vandaag is er prachtig weer voorspeld: matig windje, warm en volop zon. Het is een echt zomerweekend en dan gaat vaak alles wat vaart eropuit. Maar in de beschutte binnenhaven waait het toch best wel. Eenmaal op het Hoornsche Hop merken we dat het aanzienlijk harder waait dan voorspeld en steken we nog een extra rif voordat we de zeilen hijsen. De wind is ZW6 en wij hebben er richting Enkhuizen dus weinig last van, al maakt het de passage van het Naviduct wel wat lastiger. Er is veel marifoonverkeer met de reddingsdiensten te horen op kanaal 16 en zijn er toch flink wat schepen in nood gekomen. Als we in Enkhuizen liggen en we een borrel drinken op de boot van bekenden, zien we nog een boot met gescheurde zeilen binnenvaren en een andere boot komt binnen met een verwonde opvarende.
15-07-2007
Lemmer
18 mijl
De laatste dag alweer van een fantastische reis. Het is erg warm en de wind die er is, komt uit de verkeerde richting. Op de motor varen we terug naar onze thuishaven Lemmer. Het motorvaren geeft ons mooi de gelegenheid om onze spullen in te pakken en de boot schoon te maken. We hebben deze vakantie kennisgemaakt met zoutwater. Het zeezeilen heeft ons zo enthousiast gemaakt dat we opzoek gaan naar een thuishaven dichter bij zoutwater.