Zomervakantie Friesland & IJsselmeer 2004

Zomer 2004
Naast een paar weekenden, hadden we deze zomer gepland om ook weer 2 weken aaneen met het rode bootje op pad te gaan. Maar ja, dat was natuurlijk wel onder voorbehoud van enigszins redelijk weer, want met regen is dit bootje toch best krap na een paar uur binnenzitten. Onze weekendjes en vakanties met dit bootje tot nu toe begonnen eigenlijk standaard met wat pech, maar dat werd vervolgens ruimschoots gecompenseerd door het zeilgenot wat we daarna kregen. Ook deze vakantie hield zich aan dit patroon. We werden door Marijke's moeder en oma naar Uitwellingerga gebracht waar het, toen we eenmaal aangekomen waren, flink begon te regenen en dit zou ook nog wel de rest van de dag zo blijven. Zo goed en kwaad als het ging geprobeerd onze spullen zo droog mogelijk aan boord te krijgen en vervolgens met regenpak aan uitgevaren. Later die avond klaarde het op en daarna hebben we de hele vakantie geen druppel hemelwater meer gezien. Voor deze vakantie hadden we gepland om het enige (grote) meer meer van Friesland wat we nog nooit hadden bevaren in ieder geval aan te doen: het Tjeukemeer. Daarnaast lekker door de andere slootjes en plassen van Friesland scharrelen en als de omstandigheden het toe laten ook weer een stukje IJsselmeer. Op de foto hiernaast liggen we aan een van de eilandjes op het Tjeukermeer. Eigenlijk was dit geen echte aanlegplek (de andere boten lagen allemeel aan de andere kant van de steiger, maar daar was het vol), maar met onze beperkte diepgang en wat geschuif over de bodem konden we hier toch heel mooi komen. Pal naast ons aan de steiger lag een motorboot voorzien van alle luxe met een gezin waarvan het jongste zoontje zich waarschijnlijk nog steeds afvraagt hoe wij op vakantie konden met ons rode bootje. Hij maakte zich grote zorgen over waar we moesten gaan slapen en hoe we konden koken. Slapen was inderdaad wat krap, maar koken ging altijd prima op de steiger met een gasstelletje. Wel was het op zo'n eiland wat lastig omdat er geen sanitaire voorzieningen waren en dit uiteraard ook niet op het bootje voorzien was. Ach ja, dan werd je maar even 1 met de natuur. Wel zijn we inmiddels best fan geworden van dit soort 'wilde' aanlegplaatsen van de Marrekrite.
Met dit mooie weer hadden we ook een vaste gast aan boord: een opblaaskrokodil. Deze moest echter regelmatig het water in ter voorkoming van huiduitdroging en daardoor hebben we zelf ook heel wat afgezwommen. Al zwemmende met de krokodil zijn de varende foto's hiernaast gemaakt. En ja, daar is Marijke dus aan het solo-zeilen.
Na het Tjeukemeer zijn we via Sloten en Balk richting het Heegermeer gescharreld. Omdat we Workum ook nog niet eerder hadden gezien, zijn we hier naar toe gevaren. Daar aangekomen bleken de weersvoorspellingen nog steeds gunstig en zijn we weer het IJsselmeer opgegaan. Na een lunchstop in Hindeloopen zijn we doorgegaan naar Stavoren.
Aangezien Marijke nogal graag een strandvakantie wil, werd ze helemaal blij bij de aankomst in Stavoren. Snel door de sluis, de boot vastleggen en meteen naar het IJsselmeer strand. De volgende dag maar weer terug door de sluis het IJsselmeer op en op weg naar Lemmer. Zoals op de onderste foto te zien, kan Marijke nu ook helemaal genieten van het grote water. Toen we dichter bij Lemmer kwamen, bleek dat we dit iets minder goed hadden gepland: het Skutsjesilen was daar aan de gang. Eerder deze vakantie (en ook tijdens de vorige vakantie) hadden we al erg genoten van dit spektakel, maar je moet er wel op voorbereid zijn (oftewel: niet denken dat je even makkelijk om het wedstrijdveld heen vaart, aangezien heel Friesland daar voor anker ligt). De eerdere keren lagen we zelf dus ook lekker vanachter ons anker te genieten. Nu dus door deze massa heengevaren en slechts 1 ankerlijn weten te raken (gelukkig met het zwaard en niet met de schroef).
Omdat dit onze laatste vakantie als student zou zijn, voelde het wel een beetje als het afscheid van het rode bootje. Het IJsselmeer smaakte namelijk naar meer en omdat we volgend jaar aan het werk zijn, zouden we het ons dan dus kunnen veroorloven om een grotere zeilboot te huren. Met heel veel plezier denken we nu terug aan de tijd die we met dit rode bootje hebben mogen doorbrengen. Het leerde ons dat je met een zeilboot(je) de mooiste vakanties kunt beleven en dat Friesland (en wellicht zelfs de rest van de wereld) vanaf het water misschien wel het mooiste is.