Weekendje Goingarijp 2002

Ergens in 2002
Omdat het telkens huren van een buitenboordmotor aardig kostbaar bleek te worden, gingen we maar eens op zoek naar een eigen motor en die vonden we via een oom van Marijke. Het was een oude 2-takt Mercury met een externe tank en met 4 pk ruim voldoende voor dit bootje. Wel zaten er wat eigenaardigheden aan; bv dat hij het eigenlijk alleen volgas deed (anders sloeg ie af), hierdoor heel veel herrie maakte en dat hij het soms ook gewoon niet deed. Dit weekend was er zo een dat ie niets deed. Maar we waren beide open bootjes gewend (en die hadden ook meestal geen motor) en hadden tevens peddels aan boord, dus lieten we ons niet tegenhouden. We begonnen met flinke wind en doordat we niet direct de zeilen konden hijzen, moesten we flink peddellen. Overigens zat er in het grootzeil geen enkel rif, maar dit losten we op door het grootzeil een paar keer om de giek te rollen (bijna een soort rolgrootzeil dus). Eenmaal op het Sneekermeer gingen het lekker los en stonden er beste golven voor dit bootje. Marijke kon gerustgesteld worden door haar wijs te maken dat het om een beginnerswindje ging. Midden op het Sneekermeer nog een kleine roerreparatie moeten uitvoeren, maar verder ging er niet eens heel veel stuk (eerder hadden we al meegemaakt dat het lummelbeslag afbrak). Bestemming van dit weekend was Goingarijp. Hier hebben we lang moeten wachten tot de regen ophield zodat we onze maaltijd konden maken (opwarmen) op de stijger. Frustrerend was dat we heel erge honger hadden en we pal naast een restaurant lagen, maar ja, we waren nog arme studenten dus zat dat er niet in. De volgende dag bleek de smalle haveningang lagerwal en was uitvaren op zeil dus niet mogelijk. Heel erg hard gepeddeld om eruit te komen. Wel was het weer opgeklaard en konden we na een tussenstop op het Starteiland (zie foto midden) lekker terugvaren naar Uitwellingerga.